22.8.2011 klo 16:35

Tärkeintä on kasvun ja investointien edistäminen

Valtion vuoden 2012 budjetti on jouduttu laatimaan heikkenevän talouden oloihin. Tässä suhteessa on myönteistä, että välttämätön menosopeutus tehdään etupainotteisesti.

– Osana menosopeutusta tulisi harkita myös julkisten menojen lisäysten lykkäämistä vaalikauden lopulle. Heikentyvän talouden ja suuren budjettivajeen oloissa nykyistä suurempiin etuisuuksiin ei olisi varaa, Suomen Yrittäjien (SY) toimitusjohtajaJussi Järventaus toteaa.

Yritysten ja kuluttajien luottamuksen vahvistaminen vaatii myös lisää konkreettisia toimia. Oleellista olisi nyt yritysten liikevaihdon ja investointien edistäminen. Jo ensi vuonna tulee käynnistää yritysten kasvuun ja investointeihin kannustamiseksi tarvittavia erityistoimia esimerkiksi verotuksen keinoin.

Pääomaverokannan nosto on kasvun kannalta kielteinen toimenpide. Se heikentää myös henkilöyhtiöiden ja toiminimien suhteellista asemaa verrattuna osakeyhtiöihin. Hallitus keventäisi vastapainona vain osakeyhtiöiden verotusta madaltamalla yhteisöverokantaa 25 %:iin. Koska yhteisöveron alennus ei koske muita yritysmuotoja, kohdistuu näihin vain pääomaveron kiristys. Tämän vuoksi on toivottavaa, että asia korjataan vielä lainsäädäntövaiheessa ja varmistetaan eri yritysmuotojen tasapuolinen verokohtelu.

Yritysten yleisinä huolenaiheina ovat myös kysynnän heikentyminen yhtä aikaa nousevien toimintakustannusten kanssa. Suunnitellut polttoaineverojen korotukset jo viime hallituskaudella päätettyjen lisäksi osuvat poikkeuksellisen huonoon aikaan ja nostavat yritysten kustannuksia. Ne heikentäisivät myös kuljetusalan jo ennestään heikkoa kannattavuutta, vaikeuttaisivat harmaan talouden torjumista sekä vähentäisivät kuluttajien ostovoimaa. Polttoaineveron uudet korotukset tulisi siirtää esimerkiksi vuosille 2013 ja 2015.

Kotimaisen kysynnän kannalta tulee myös varmistaa, että ansioverotukseen tehdään vuosittain tarkistus, joka ottaa täysimääräisesti huomioon inflaation ja ansiotason nousun.

Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2012 talousarvioksi