23.11.2014 klo 13:52

Tarvitaan työllisyyttä vahvistavia toimia – nollatyösopimusten kieltäminen lisäisi työttömyyttä

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii, että ns. nollasopimukset pitää lopettaa. Suomen Yrittäjien mielestä se lisäisi työttömyyttä.

Vaatimus 0-työsopimusten kieltämisestä tai rajoittamisesta tarkoittaisi käytännössä sitä, että työsopimuksissa vaadittaisiin ennalta määrittelemään jokin tietty minimityöaika esim. päivää, viikkoa tai kuukautta kohti. Rinne vaati nollatyösopimuksista luopumista SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa Kotkassa lauantaina.

– Näitä ilman ennalta määriteltyä työaikaa olevia sopimuksia käytetään tehtävissä, joissa ei voida varmuudella tietää tarjolla olevien töiden määrää. 0-työsopimukset saattavat olla tarpeellisia myös silloin, kun työntekijä ei itse voi esimerkiksi opiskelun tai muiden työtehtäviensä vuoksi sitoutua etukäteen tiettyyn viikkotyömäärään. Tällöin 0-työsopimuksella saavutetaan kumpaakin osapuolta hyödyttävä jousto, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Järventauksen mukaan yritystoiminnan, työelämän ja työn tekemisen muotojen moninaisuus on tunnistettava ja hyväksyttävä.

– Lailla ei pidä kieltää sellaista, mikä on tarpeen monilla aloilla. Kaikkea työtä tarvitaan.

Järventaus huomauttaa, että Suomen luottoluokituksen äskettäisen putoamisen yksi perustelu oli jäykät työmarkkinat. 0-työsopimusten kieltämisellä jäykistettäisiin työmarkkinoita edelleen ja poistettaisiin yksi mahdollisuus tarjota ja saada työtä.

– Aina tulee olemaan tehtäviä, joissa työnantaja ei voi olla varma siitä, kuinka paljon hänellä olisi tarjottavana työtunteja. Eikä työntekijä aina voi sitoutua ennalta tiettyyn tuntimäärään.

0-työsopimusten kieltäminen ei Järventauksen mukaan johtaisi siihen, että ne korvautuisivat jonkin minimityötuntimäärän varmistavilla sopimuksilla.

– Yritysten käyttöön jäisi lähinnä vuokratyö ja alihankinta. Työntekijöiden kannalta tämä tarkoittaisi vähempää työllisyyttä.

Suomen Yrittäjien mielestä työlainsäädännön kehittämisen strategiseksi tavoitteeksi tulee asettaa työllistämisen kynnyksen laskeminen ja työllisyysasteen nostaminen.

– Tie, jossa työnantajille säädetään jatkuvasti lisävelvoitteita, on kuljettu loppuun.

Taustaa

Ns. 0-työsopimuksilla tarkoitetaan työsopimuksia, joissa ei ole sovittu mistään tietystä säännöllisestä työajasta vaan siitä, että töitä tehdään sen mukaan kuin tarvetta on.
Työaika siis vaihtelee viikoittain työnantajan ja työntekijän tarpeiden mukaisesti.
Tyypillisesti asia ilmaistaan työsopimuksessa esimerkiksi niin, että työaika on 0–37,5 tuntia viikossa.
Työnantaja ilmoittaa työntekijälle, koska työtä on tarjolla.
Tavallista on sekin, että työvuoroluettelosta ilmenee etukäteen esimerkiksi seuraavan kuukauden tai kahden viikon työpäivät tai -tunnit.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi
lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi