5.4.2016 klo 21:43

Terve julkinen talous talouskasvun edellytys – päätökset palauttavat uskoa talouteen

Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen kehysriihessä tekemät päätökset luovat uskoa talousnäkymiin. Suomen tilanne ei kuitenkaan parane, jos hallitusohjelman mukainen paikallinen sopiminen vesitetään, yrittäjäjärjestö muistuttaa.

Suomen Yrittäjät kiittelee, että hallituksen päätökset kehysriihessä auttavat palauttamaan uskoa Suomen talouteen. Hallituksen linjaukset julkisen talouden tervehdyttämiseksi antavatkin eväitä vahvistaa talouden lievää kasvuvirettä.

– Kyky tehdä päätöksiä on ollut meidän vahvuutemme. Tämän luottamuksen menettäminen olisi kohtalokasta monesta näkökulmasta. Suomi ei varmasti kaipaa tässä tilanteessa luottoluokituksen alenemista tai Euroopan komission erityistarkkailua, painottaa Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen.

Suomen velkaantumisen taittaminen on välttämätöntä. Vain siten syntyy selkeä perälauta säästöille. Tässä tilanteessa ikävätkin ratkaisut oli tehtävä heti, Malinen summaa. Säästöjen kohdentumisesta käyty keskustelu ja painotusten asettaminen osoittavat kykyä huolehtia pidemmän aikavälin talouskasvun edellytyksistä.

– On hyvä muistaa, että mitä paremmin kasvua kyetään vauhdittamaan, sitä pienempi on pidemmän aikavälin sopeutustarve, Petri Malinen sanoo.

Hänen mukaansa päätökset menosäästöissä ovat välttämättömiä, koska hallituksen kaikkiaan kymmenen miljardin euron sopeutusohjelman muilla osa-alueilla on haasteita. Kymmenen miljardin sopeutuksesta neljä miljardia tuli hoitaa menosäästöillä, kaksi miljardia yhteiskuntasopimuksella ja neljä miljardia rakenneuudistuksilla.

– Pidemmän aikavälin kestävä talouskasvu ei onnistu ilman riittävää hintakilpailukykyä. Se onnistuu tehokkaimmin työmarkkinoita joustavoittamalla. Suomen tilanne paranee kovin heikosti, jos hallitus vesittää hallitusohjelman mukaisen paikallisen sopimisen edistämisen, Malinen muistuttaa.

Hallituksen päätös lisätä julkisia infrainvestoinneja toimii kasvun vauhdittajana, koska vienti ei ole lähtenyt vetämään.

– Hyvin kohdistettuna julkiset infrainvestoinnit voivat lisäksi edistää talouden kasvua pidemmällä aikavälillä, Malinen arvioi.

Yrittäjävähennys tultava voimaan

Talouskasvu ja työllisyys syntyvät aiempaa moninaisemmista lähteistä ja nojaavat yhä vahvemmin yrittäjyyteen. Epätyypilliseksi kutsuttu työn tekeminen on muuttunut enemmänkin tyypilliseksi yrittäjämäiseksi työksi. Tämä ajatus on vahvasti hallitusohjelmassa, mutta kasvun ja työllisyyden kirimiseksi on välttämätöntä, että yrittäjyyden kannusteet pannaan voimaan pikaisesti. Suomelta uhkaa jäädä yksi maailmantalouden kasvukierros täysin väliin.

Malisen mukaan yrittäjävähennys ei saa enää jumittua vatulointikoriin. Yrittäjävähennys kannustaa omalta osaltaan ryhtymään yrittäjäksi ja edesauttaa yritystoiminnan laajentamista.

– Hallituksen on vahvistettava, että hallitusohjelmaan kirjattu yrittäjävähennys toteutetaan budjettilakien yhteydessä, Petri Malinen vannottaa.

Lisätietoja:

Ekononomisti Petri Malinen p. 09 2292 2845, 050 434 5952