30.9.2015 klo 12:37

Tiedonanto selvensi lomaraha-asiaa – oikeus sopia työpaikoilla vähentää pulmia oleellisesti

Hallitus vahvisti tämänpäiväisellä tiedonannollaan, että lomarahaa ei tarvitse jatkossakaan maksaa niissä yrityksissä, joissa se ei ole aiemmin ollut käytössä. Asiasta voidaan siis sopia työpaikoilla, työsopimuksissa. – Tämä vähentää merkittävästi niitä pulmia, joita pakottavasta lainsäädännöstä olisi seurannut, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Hallituksen maanantaina kertoma suunnitelma ulottaa lomaraha lailla niihinkin työsuhteisiin, joissa sitä ei ole tällä hetkellä, herätti perusteltua kritiikkiä.

Tänään julkistettu mahdollisuus säilyttää nykykäytäntö tarkoittaa käytännössä sitä, että yritykset, joissa lomaraha ei ole ollut käytössä, voivat tulevaisuudessakin maksaa kokonaispalkkaa suorittamatta lomarahaa tai maksaa lomarahaa, jos siitä sovitaan.

– Niin ollen koko yrityskentälle syntyy mahdollisuus hallituksen linjausten mukaiseen kilpailukykyhyppyyn, Järventaus sanoo.

Järventauksen mukaan lainvalmistelussa on huolehdittava siitä, että laki ei pakota neuvottelemaan uudelleen sellaisia työsopimuksia, joissa ei ole sovittu lomarahan maksamisesta.

– Käytännön kannalta helpoin ratkaisu olisi kuitenkin, että lomarahasääntely ulotettaisiin vain niihin yrityksiin, jotka jo nyt maksavat lomarahoja työehtosopimusten perusteella, Järventaus sanoo.

Suomen Yrittäjät katsoo, että hallituksen julkistamat toimet lisäisivät kokonaisuutena Suomen kustannuskilpailukykyä ja vaikuttaisivat myönteisesti työllisyyteen.

– On erityisen tärkeää, että hallitus painottaa paikallisen sopimisen edistämisen tärkeyttä lainsäädäntöä kehittämällä. Laaja mahdollisuus sopia työehdoista työpaikoilla turvaa parhaiten kasvun ja työpaikat, Järventaus sanoo.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi