21.12.2010 klo 13:15

Työllistävät pk-yritykset tarvitsevat investointikannustimia

Suomen Yrittäjät pitää nykyistä yritysverojärjestelmää hyvänä, joten siihen ei ole syytä tehdä suuria muutoksia. Loppuraporttinsa luovuttanut Martti Hetemäen työryhmä on tarkastellut verouudistuksen taustoja laajasti, mikä antaa mahdollisuuden tarkastella talouspolitiikkaa ja verotusta yhdessä.

Suomen Yrittäjät Hetemäen verotyöryhmän raportista

Eräistä perustelluista linjauksistaan huolimatta verotyöryhmän lopputulos on yrittäjäkannustimien osalta epäonnistunut. Yrittäjät eivät enää pystyisi huolehtiman työllisyydestä yhtä hyvin kuin tähän saakka, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna sanoo.

Painopisteen siirto työn verotuksesta välilliseen verotukseen on sinänsä oikea. Jos verotulojen nosto on välttämätöntä, kohdennukset on polttoaineveroja lukuun ottamatta tehty oikeansuuntaisesti, Simolinna sanoo.

Verotyöryhmä esittää kevennyksiä ansiotulojen verotukseen ja korotuksia arvonlisäveroihin ja valmisteveroihin sekä muutoksia kiinteistöverotukseen sekä perintö- ja lahjaverotukseen. Väliraportissaan työryhmä esitti lisäksi kesällä kiristyksiä pk-yritysten osinkoverotukseen poistamalla kokonaan yhteen kertaan verotetun osinkotulon. Tämän vastapainona yhteisöverokantaa ehdotettiin alennettavaksi 22 %:iin.

Suomen Yrittäjien mielestä ansiotuloverotuksen ja yhteisöveron alentaminen on perusteltua, kunhan siihen ei liity listaamattomien osinkojen verotuksen kiristäminen. Erityisesti pienet pk-yritykset kärsisivät voitonjaon verotuksen kiristymisestä, vaikka myös yhtiöverotusta tässä yhteydessä kevennettäisiin.

Pelkillä veronkorotuksilla ei myöskään voida turvata yhteiskunnan rahoituspohjaa, vaan yrittäjyys, työllisyys ja kasvu ovat ratkaisevia, Simolinna arvioi.

Suomessa on saatu pk-yritysten heikko omavaraisuus kohentumaan 1990-luvun laman jälkeen omia pääomia vahvistamalla. Nämä pääomat ovat turvanneet työllisyyden 2008 alkaneessa taantumassa. Tämän vuoksi on syytä varmistaa, että pääomien pysyvyys yrityksissä turvataan myös tulevaisuudessa taseiden tyhjennysten sijaan.

Jos kannustavuutta yritysten vahvistamiseen ei ole, niin taseet jäävät heikoiksi. Työllistävät pk-yritykset tarvitsevat vahvan investointikannustimen, koska pääomasijoituksista on kova kilpailu, Simolinna korostaa.

Mahdollisessa verouudistuksessa on tämän vuoksi huolehdittava yrittäjyyden kannusteista. Osinkoverotus vaikuttaa myös pk-yrityksissä eri tavoin kuin pörssisijoittajilla, joita yrityksen maksama vero ei kohtaa samalla tavalla. Ero listaamattomien yhtiöiden ja pörssiyritysten välillä on syytä säilyttää, koska osinkoverotusta ei kyettäne ratkaisemaan yhdellä kaikille neutraalilla mallilla.

>> Verotuksen kehittämistyöryhmän esitykset

Lisätietoja: