26.6.2012 klo 13:17

Työttömyysvakuutusmaksujen perintä siirtymässä Työttömyysvakuutusrahastolle

Suomen Yrittäjät on vastustanut käsittelyssä olevaa esitystä sen alkuvaiheista asti, sillä muutos selkeyttäisi tilannetta vain työttömyysvakuutusmaksuja hallinnoivan Työttömyysvakuutusrahaston näkökulmasta.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa työttömyysvakuutusmaksujen perinnän siirtoa tapaturmavakuutuslaitoksilta Työttömyysvakuutusrahastolle. Syyskuussa eduskunnan täysistuntoon tulee perinnän siirtoa koskeva laki, joka tulisi voimaan 1.10.2012.

Lain mukaan vuotta 2013 ja sitä myöhempiä vuosia koskevat työttömyysvakuutusmaksuasiat eli neuvonta, perintä ja valvonta keskitettäisiin Työttömyysvakuutusrahastolle. Tapaturmavakuutuslaitokset hoitaisivat kuitenkin kaikki vuotta 2012 ja sitä aikaisempia vuosia koskevat työttömyysvakuutusmaksuasiat.

Suomen Yrittäjät on vastustanut käsittelyssä olevaa esitystä sen alkuvaiheista asti. Muutos selkeyttäisi tilannetta vain työttömyysvakuutusmaksuja hallinnoivan Työttömyysvakuutusrahaston näkökulmasta. Työnantajille muutos tarkoittaisi hallinnollisen taakan ja työnantajavelvoitteisiin liittyvän kustannusrasitteen lisääntymistä.

Tällä hetkellä yritys maksaa sekä työttömyysvakuutusmaksun että tapaturmavakuutusmaksun tapaturmavakuutusyhtiölle. Ehdotuksen mukaan yrityksen olisi sekä suoritettava maksu että toimitettava palkkasummailmoitukset erikseen tapaturmavakuutuslaitokselle ja työttömyysvakuutusrahastolle.

Lisätietoja:

työmarkkina-asioiden päällikkö Merja Hirvonen, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2938