17.5.2011 klo 13:00

Uusia työkaluja kuntien ja yritysten yhteistyöhön

Suomen Yrittäjät ja Kuntaliitto

Suomen Yrittäjät ja Suomen Kuntaliitto ovat päättäneet tiivistää yhteistyötään yrittäjyyden edistämisessä. Järjestöjen kannanoton mukaan yrittäjyys on talouden perusta ja hyvinvoinnin lähde. Asiakaslähtöinen ja tehokas julkinen sektori tukee yrittäjyyttä sekä parantaa kansantalouden kilpailukykyä. Siksi kunnat ovat yrityksille luontainen paikallinen yhteistyökumppani.

Kuntaseminaarissa Tallinnassa julkaistussa kannanotossa rohkaistaan hyödyntämään uudistettua Euroopan Yrittäjyysohjelmaa, niin sanottua Small Business Actia paikallisessa vuoropuhelussa. Yhteinen kannanotto vastaa järjestöjen mielestä Euroopan Yrittäjyysohjelmassa esitettyyn haasteeseen, jonka mukaan EU-jäsenvaltioissa, alueilla ja paikallisella tasolla tarvitaan tehokkaampia toimia yrittäjyyden edistämiseksi.

Kannanoton mukaan Euroopan Yrittäjyysohjelmaa suositellaan kunnallisen elinkeinopolitiikan virikkeeksi. Kannanotossa esitetään, että kunnat noudattavat sekä päätöksenteon valmistelussa että päätöksenteossa seuraavia Yrittäjyysohjelman keskeisiä periaatteita:

• Noudatetaan Pienet ensin -periaatetta hallinnollisissa menettelyissä ja kaikessa sellaisten päätösten valmistelussa, jotka vaikuttavat pk-yrityksiin.
  • Helpotetaan pk-yritysten osallistumista julkisten hankintojen markkinoille.
  • Kannustetaan pk-yrityksiä käyttämään asiantuntijapalveluita, jotka edesauttavat kasvua, innovaatiotoimintaa ja kansainvälistymistä.
  • Tuetaan pk-yrityksiä vähähiilisiin ja resurssitehokkaisiin tuotantomuotoihin siirryttäessä.
  • Edistetään pk-yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdosten sujumista.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus painotti kannanoton julkistamistilaisuudessa, että järjestöjen yhteiset linjaukset ovat myös järjestöjen viesti EU:lle ja Suomen valtiolle.

– Paikalliset toimintaolosuhteet vaikuttavat merkittävästi yrittäjien toimintaan. Vastaavasti kuntien elinvoimaisuus perustuu yritysten menestykseen. Suomen Yrittäjät tekee Kuntaliiton kanssa kaiken mahdollisen yrittäjyyden edistämiseksi. Siksi toivomme valtiolta ja EU:lta yhtä innokasta paneutumista yrittäjyyden edistämiseen, Järventaus vetosi.

Suomen Kuntaliiton toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma korosti, että kuntien elinkeinopolitiikka on nähtävä laaja-alaisesti:

– Kaikessa kuntien toiminnassa on elinkeinopoliittinen yhteys ja siksi yrittäjäystävällisyys on kuntien etu. Kuntaliitto haluaa luoda hyvän toimintaympäristön kaikille yrityksille ja vahvistaa paikallisen yhteistyön edellytyksiä. Kuntien ja yrittäjäjärjestön rakentavalla vuoropuhelulla on pitkät perinteet ja sen merkitys kasvaa, Mäki-Lohiluoma tiivisti.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015