12.7.2011 klo 14:59

Uusia välineitä yrityksien rahoittamiseen

Suomen Yrittäjät SuomiAreenalla:

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna esittää, että uusi hallitus pohtisi jo alkutaipaleellaan uusia malleja yrityksien rahoittamiseen erityisesti yrityksen kasvu- ja omistajanvaihdostilanteisiin. Simolinna puhui Porissa SuomiAreenan yhteydessä pidetyssä yrittäjien keskustelutilaisuudessa.

– hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi aivan oikein yritysten kasvu ja kansainvä-listyminen sekä pienyritysten toimintaedellytysten parantaminen, mutta keinovalikoima on heikko, Simolinna toteaa.

Simolinnan mukaan yritysten kasvuhalukkuuden lisäämisessä pitäisi saada nyt yksityiset rahoittajat paremmin mukaan. Hallitusohjelmassa luotetaan pääasiassa julkiseen tki-rahoitukseen sekä julkisen yritysrahoituksen rakenteiden kehittämiseen.

– eräs malli olisi se, että yksityisille sijoittajille luotaisiin veroporkkana jossa yrityksen osakkeiden myynnistä saatu tulo ei ainakaan kokonaan olisi veronalaista tuloa tai jos voitonkin sijoittaa uuteen yritykseen, sitä ei verotettaisi.
– Tällaisella luovutusvoittoveron huojennuksella olisi positiivinen vaikutus sijoitusmääriin ja yritykset saisivat tarvittavaa pääomaa, Simolinna toteaa.

Tavoitteena tulisi olla se, että erilaiset sijoittajat ja bisnesenkelit panostaisivat rahaa alkuvaiheen yrityksiin ja tekisivät myös yhteissijoituksia.

Ratkaisu olisi mahdollista tehdä viimeistään kun hallitusohjelman mukaan selvitetään elinkeinoverotuksen muutoksia. Ohjelmassa on luvattu selvittää myös yritysten kasvuhalukkuuteen vaikuttavia verotuksellisia kysymyksiä kuten t&k-verokannustimen käyttöönottoa.

Helpotusta myös omistajanvaihdostilanteisiin

Suomen Yrittäjien mukaan nyt tarvitaan voimakasta rahoituksellistakin panostusta myös uuden yrittäjäsukupolven löytämiseen.

– Yrittäjien ikääntymisestä johtuvaan seuraavaan suureen sukupolven- ja omistajanvaihdosten tarpeeseen hallitusohjelmassa vastataan toteamalla ainoastaan, että yritysten jatkajien löytämiseksi tehostetaan yrittäjyysvalmennusta. Perintöverotusta lisäksi kiristetään, mikä kohdistuu myös yrittäjien sukupolvenvaihdoksiin.

Yrityskaupat tarvitsevat rahoitusta. Eräs keino yksityisten sijoittajien lisäksi voisi olla valtion erityisluottolaitos Finnveran valjastaminen yrityskauppojen rahoittamiseen erityisellä omistajanvaihdoslainalla.

Lisätiedot:
puheenjohtaja Mikko Simolinna, mikko.simolinna@yrittajat.fi tai 050 572 0449