26.5.2014 klo 09:14

Uusien europarlamentaarikkojen on panostettava kilpailukykyyn

Uuden europarlamentin vastuulla on antaa Euroopalle mahdollisuus talouskasvuun. Tarvitaan järkevää lainsäädäntöä, jotta yritykset pärjäävät ja tuottavat hyvinvointia eurooppalaisille. Koska EU-kriittisyys lisääntyi vaaleissa, komissio esitysten läpimeno vaikeutunee ja europarlamentaarikkojen rooli korostuu. Näin linjaa Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala.

Uuden europarlamentin vastuulla on antaa Euroopalle mahdollisuus talouskasvuun. Tarvitaan järkevää lainsäädäntöä, jotta yritykset pärjäävät ja tuottavat hyvinvointia eurooppalaisille. Koska EU-kriittisyys lisääntyi vaaleissa, komission esitysten läpimeno vaikeutunee ja europarlamentaarikkojen rooli korostuu. Näin linjaa Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala.

Eilen valitun uuden Euroopan parlamentin tärkein tehtävä on auttaa Eurooppaa talouskasvuun tukemalla EU-maiden yritysten kilpailukykyä. Tätä mieltä on Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala. Hän muistuttaa, että kyse on eurooppalaisten hyvinvoinnista.

– Hyvinvointia ei synny, jos yritykset eivät pärjää.

Neimalan mukaan yrityksiä auttaa, jos sääntelyä parannetaan. Sääntelyn laadusta huolehtiminen on parlamentille iso vastuu.

– EU:n sisämarkkinat ovat yrityksille valtava mahdollisuus. Yhteisiä sääntöjä tarvitaan, jotta markkinat toimivat. Hyvä lainsäädäntö edistää yritysten menestymistä ja kansalaisten hyvinvointia, mutta huono lainsäädäntö näivettää kilpailukyvyn ja heikentää hyvinvoinnin pohjaa.

Neimalalla on yksinkertainen vinkki sääntelyn parantamiseen: säädetään yrityksiä koskevat lait niin, että ne sopivat myös pienille yrityksille. Hän muistuttaa, että EU hyväksyi pienet ensin -periaatteen jo vuonna 2008 kaiken sääntelyn perustaksi.

– Uuden parlamentin pitää toteuttaa tuo periaate käytännössä.

Suuria muutoksia valtasuhteissa

Eilen päättyneissä EU-vaaleissa valittiin 751 uutta edustajaa Euroopan parlamenttiin tulevalle viisivuotiskaudelle. Kolme suurinta eurooppalaista puoluetta menettivät asemiaan, mutta pysyivät suurimpina puolueina, joten niillä on edelleen vahva asema päätöksenteossa. Antti Neimala tulkitsee tulosta niin, että suurimmilla puolueilla on nyt erityinen tehtävä pitää päätökset linjakkaina ja yrittäjyyteen kannustavina.