24.6.2010 klo 08:12

Vain viidennes yrittäjistä pitää pitkän loman

Suomen Yrittäjien tekemän kyselyn mukaan 10 prosenttia yrittäjistä ei pidä lainkaan kesälomaa. Yrittäjien kesäloman pituus on keskimäärin kaksi viikkoa, kun toiveena on neljän viikon yhtenäinen kesäloma.

– Yrittäjät voivat viettää normaalisti siten vain puolet toivomastaan kesälomasta. Yrittäjät ovat lomalla puolet lyhyemmän ajan kuin palkansaajat, Suomen Yrittäjien ekonomisti Harri Hietala tiivistää.

Korkeintaan viikon kesäloman pitää 15 prosenttia yrittäjistä, 1–2 viikkoa neljännes, 2–4 viikkoa kolmannes ja yli neljän viikon loman pystyyn pitämään 15 prosenttia yrittäjistä. Muuta lomaa yrittäjät viettävät 8 päivää.

Yrittäjistä yli 40 prosenttia viettää kesälomansa yhdessä jaksossa, vajaa 40 prosenttia kahdessa jaksossa, 11 prosenttia kolmessa jaksossa ja 6 prosenttia viettää lomansa neljässä tai useammassa jaksossa. Valtaosa eli kaksi kolmasosaa yrittäjistä viettää pääosan kesälomastaan heinäkuussa. Sekä kesäkuussa että elokuussa loma viettää reilu 10 prosenttia yrittäjistä.

Yrittäjien lomanviettoon vaikuttaa toimiala. Kesäloman pituuteen, jaksottumiseen ja loman ajoittumiseen vaikuttaa toimialan sesonkiluonteisuus. Erityisesti kesäsesonki näkyy majoitus- ja ravitsemustoiminnassa, jossa reilu viidesosa ei pidä kesälomaa ja noin kolmasosalla loma jää alle viikon mittaiseksi. Keskimääräistä lyhyempiä yrittäjien kesälomat ovat lisäksi kuljetuksessa ja varastoinnissa, kaupassa sekä rakentamisessa.

Yrityksen koko vaikuttaa myös loman pituuteen. Isompi yrityskoko tuo yrittäjälle pidemmän loman. Yksinyrittäjistä 10 prosenttia ei pidä lomaa. Keskisuurten yritysten omistaja-yrittäjillä keskimääräinen loman pituus on 20 päivää, kun yksinyrittäjien loma kestää yleensä 14 päivää.

Yrittäjistä 43 prosenttia viettää kesälomansa mökkeilen ja 12 prosenttia veneillen. Vajaa kolmasosa aikoo tehdä pieniä askareita kotonaan tai mökillään. Harrastuksiinsa aikaa käyttää noin 30 prosenttia vastaajista. Neljäsosa viettää lomansa kotona akkuja lataillen. Myös matkustelu kuuluu lomanviettoon. Ulkomailla matkailee 31 prosenttia yrittäjistä ja kotimaassa 41 prosenttia.

– Yrittäjien lomanviettotavat ovat hyvin samanlaiset kuin muilla. Yhdet käyvät urheilukisoissa, toiset musiikkifestareilla ja kolmannet viettävät kesänsä lastensa kanssa, Jotkut sukuloivat ja saattaapa joku myös opiskella, Hietala kertoo.

Satunnaisotokseen poimituista reilusta 6 000 yrittäjästä kyselyyn vastasi 712 yrittäjää maalis-huhtikuun vaihteessa. Vastaajajakauma edustaa hyvin Suomen pk-yritysrakennetta.

www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/tutkimustoiminta/kesatyontekijat_lomat2010/

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, ekonomisti Harri Hietala, p. (09) 2292 2845, 0500 789 906, harri.hietala@yrittajat.fi