19.2.2015 klo 14:02

Valinnanvapaus uudistaisi sote-palvelut nopeasti

Suomen Yrittäjät on samaa mieltä perustuslakivaliokunnan kanssa siitä, että ongelmista huolimatta sote-palvelut on uudistettava nopeasti. Helpoiten tämä onnistuisi valinnanvapautta lisäämällä.

– Jatkovalmistelussa on varmistettava, että sosiaali- ja terveyspalvelut saadaan tuotettua nykyistä tehokkaammin. Se taas vaatii lisää velvoitteita markkinoiden toimivuuden parantamiseksi. Muuten verorahat eivät riitä ja eriarvoisuus kasvaa, sanoo Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Myös muut valiokunnat näkevät haasteita sote-laissa. Kujala kiittää erityisesti talousvaliokunnan lausuntoa.

– Talousvaliokunta oli oivallisesti tuonut esiin lakiesityksen markkinoiden toimivuuteen ja yrittäjien asemaan liittyvät kipukohdat. Laadukkaat palvelut kohtuullisin kustannuksin edellyttävät lähipalvelujen saatavuutta, asiakkaan valinnanvapautta sekä reilua kilpailua. Tilaaminen ja tuottaminen on selkeästi eriytettävä organisatorisesti toisistaan. Lisäksi tarvitaan selkeät laatukriteerit ja mittarit, joilla kustannuksia arvioidaan. Valiokunta korosti myös palvelusetelin merkitystä, sanoo Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Sote-palveluissa on nyt keskityttävä hallintouudistuksen sijaan siihen, että kaikki ihmiset saavat palveluja lähellä ja tehokkaasti tuotettuna. Suomen Yrittäjien mielestä tämä toteutuisi parhaiten, jos raha seuraa asiakasta eli asiakas saa itse valita palveluntuottajansa.

– Enemmistö suomalaisista haluaisi valita palveluntuottajansa itse. Myös sote-vaikuttajista ja kuntapäättäjistä enemmistö kannattaa valinnanvapauden lisäämistä, Kujala sanoo.

Suomen Yrittäjien mukaan jatkotyössä tulee huomioida eri valiokuntien näkemykset ja Suomessa pitää luoda oma raha seuraa asiakasta -mallinsa, jossa sekä julkinen että yksityinen sektori tuottavat palveluita. Julkisen järjestäjän vastuulla olisi rahoitus, laadun määrittely ja valvonta sekä markkinoiden toimivuudesta huolehtiminen.

Asiakkaiden valinnanvapaus varmistaisi lähipalvelut ja vahvistaisi paikallisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualalla toimii paljon pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Niissä työskentelee 60 000 ihmistä eri puolilla Suomea.

– Tällä työllä on valtavat vaikutukset kuntien elinvoimaisuuteen ja lähipalveluiden saatavuuteen, Kujala sanoo.

Lisätietoja:

varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi

elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, p. 040 587 2445, susanna.kallama@yrittajat.fi