14.7.2014 klo 12:05

Valinnanvapauspeli virittää sote-keskusteluun SuomiAreenalla

Mitä on valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluissa? Tiedätkö, mikä on palveluseteli?

Suomen Yrittäjät ja Smartum pyörittävät Valinnanvapauspeliä SuomiAreenan Kansalaistorilla keskiviikosta perjantaihin. Mukana ovat myös Suomen Yrittäjien toimialajärjestöt Lääkäripalveluyritykset LPY ry, Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät Teso ry ja Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry. Peli johdattaa hauskasti yleisön ja valtakunnan kärkipoliitikot ajankohtaisten sote-asioiden äärelle.

Valinnanvapauspelissä poliitikot pääsevät eläytymään roolien kautta erilaisten ihmisten asemaan ja valitsemaan kullekin sopivan palveluntuottajan sote-alan yrittäjistä. Leikkimielisessä kisassa pelaajat kiertävät yhdessä valitsemansa palveluntuottajan kanssa Lappset Oy:n aikuisille tarkoitetun liikuntaradan. Nopein pari voittaa ja saa lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Samalla keskustellaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta, valinnanvapaudesta ja palvelusetelistä.

Tervetuloa seuraamaan Valinnanvapauspeliä ja kertomaan samalla kyselyssä mielipiteesi valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa! Kyselyyn voit vastata myös tästä linkistä: http://kysely.valitsevapaasti.fi/ .

Pelissä mukana Suomen kärkipoliitikkoja

Valinnanvapauspeliä pelataan Kansalaistorilla päivittäin keskiviikosta perjantaihin klo 11 ja klo 14.

Ke 16.7. klo 11
toisistaan mittaa ottavat tuore sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty ja kansanedustajat Sanni Grahn-Laasonen, Mari Kiviniemi ja Juha Rehula.

Ke 16.7. klo 14
vuorossa ovat opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru ja kansanedustajat Outi Alanko-Kahiluoto, Sampsa Kataja, Antti Lindtman ja Juha Sipilä.

To 17.7. klo 11
tulessa ovat kansanedustaja Ari Jalonen, Lappsetin hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo ja Satakunnan Yrittäjien puheenjohtaja Jouko Viljamaa.

To 17.7. klo 14
kansanedustajat Kristiina Salonen ja Jari Myllykoski ottavat mittaa Suomen Yrittäjien puheenjohtajasta Mikko Simolinnasta.

Perjantaina 18.7. klo 11
kansanedustaja Mikael Jungner testaa Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajan Anssi Kujalan ja Smartumin toimitusjohtajan Maarit Hannulan kisakunnon.

Perjantaina 18.7. klo 14
Valinnanvapauspeli huipentuu kansanedustajatrion Antti KaikkonenIlkka KanervaMauri Pekkarinen mittelöön.

Muutokset mahdollisia.

MItä muuta Suomen Yrittäjillä on SuomiAreenalla?

Sote-tietoisku Torilavalla torstaina

Käy myös kuuntelemassa puheenvuoro ”Haluaisitko päättää kuka sinua hoitaa?” Torilavalla torstaina 17.7. klo 11–11.15. Aiheesta puhuvat Satakunnan sairaanhoitopiirin johtaja Ahti Pisto ja Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Suomen Yrittäjät, LPY, Teso, Fysi ry ja Smartum ovat tavattavissa Kansalaistorilla ke ja to klo 10–17 ja pe klo 10–15 valinnanvapaus- ja palveluseteliteemoilla.

Puheenjohtajat vastakkain Areenalavalla

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola ovat MTV:n haastattelussa Eetunaukiolla Areenalavalla perjantaina 18.7. klo 11. Haastattelussa puheenjohtajilta tivattaneen siitä, miten työpaikat saadaan pysymään Suomessa ja miten niitä saadaan lisää.

Paneelikeskustelu Revitään Rakenteet – tarjotaan työtä!

Perjantaina 18.7. klo 12.15 Puuvillan puistossa keskustellaan työpaikkojen luomisesta. Keskustelussa ruoditaan mm. sitä, kannattaisiko työmarkkinajärjestelmää ja yritysverotusta muuttaa, jotta työllistäminen helpottuisi.

Aiheesta väittelevät pääekonomisti Aki Kangasharju Nordeasta, puheenjohtaja Antti Palola STTK:sta, varapuheenjohtaja Annika Saarikko keskustasta, toimitusjohtaja Elina Salmivala Econia Yrityspalvelut Oy:stä ja puheenjohtaja Mikko Simolinna Suomen Yrittäjistä. Keskustelun juontavat johtaja Timo Lindholm Sitrasta ja juohtaja Rauno Vanhanen Suomen Yrittäjistä.