16.5.2013 klo 14:52

Valtakunnallinen Nuorten yrittäjien tapahtuma 17. – 19.5.: “Nuoret yrittäjät ottavat vastuuta talouskasvusta”

— Suomessa on löytynyt uudenlainen porukka yrittäjiä. Nämä nuoret yrittäjät kokevat, että jos Suomen talous halutaan kasvuun, juuri heidän pitää onnistua. He kokevat, että vanhoilla talousrakenteilla se ei onnistu, Suomen Yrittäjien kehittämispäällikkö Petri Rajaniemi sanoo.

Vuosia jatkunut vaikea taloustilanne on paljastanut kiinnostavan ilmiön:

Nuoret yrittäjät kokoontuvat viikonloppuna Turkuun valtakunnalliseen päätapahtumaansa.

Yrittäjyydessä on erityispiirteensä — nuoren kannattaa ottaa niistä selvää Kun nuori valitsee palkkatyön sijasta yrittäjyyden, hänen pitää tajuta sen erityispiirteet. — Esimerkiksi vanhempainvapaat eivät onnistu yhtä automaattisesti kuin palkkatyössä. Varsinkaan, jos yrittäjä on yksinhuoltaja tai perheen molemmat vanhemmat ovat yrittäjiä, Suomen Yrittäjien Nuorten yrittäjien valiokunnan jäsen Mia Kanerva huomauttaa. On hyvä huomata että sosiaaliturvan — eli esimerkiksi vanhempainrahan — taso määräytyy maksetun yrittäjäeläkkeen perusteella. Palkansaajalla tason määrittää palkka. — Eläkemaksun suuruus vaikuttaa siis paljon muuhunkin kuin eläkkeeseen. Nuoren yrittäjän kannattaa muistaa se, kun miettii eläkemaksunsa tasoa, Kanerva sanoo. Vuoden nuori yrittäjä palkitaan viikonloppuna Nuorten yrittäjien tapahtuma huipentuu myöhään lauantai-iltana juhlagaalaan, jossa palkitaan Vuoden nuori yrittäjä. Kilpailussa loppusuoralle kirivät raahelaisen Tuupa Records Oy:n Jussi Isokoski, jyväskyläläisen Suomen Verkkomaksut Oyj:n Lennu Keinänen, jurvalainen koneurakoitsija Jouko Sjöblom ja lohjalaisen Liikunta- ja hyvinvointikeskus Aplico Oy:n Jutta Österberg. Lisätietoja: http://gettogether.fi/