20.10.2012 klo 18:30

Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon saajat julki

Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnot jaettiin tänä vuonna neljälle yritykselle, jotka kaikki ovat laajentaneet toimintaansa huomattavasti.

Keravalainen Verman ja orimattilalainen Keraplast onnistuivat omistajanvaihdoksissaan. Oululainen Koodiviidakko on kasvanut seitsemässä vuodessa kansainvälistä kauppaa tekeväksi yritysryppääksi. Ahvenanmaalainen Wiklöf Holding Ab on Suomen suurin yhden henkilön omistama yritysrypäs. Yritykset palkittiin Suomen Yrittäjien Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Oulussa lauantaina 20.10. Palkinnot jakoivat tuttuun tapaan Suomen Yrittäjät ja Fennia. Keraplastin laaja tuotevalikoima auttaa selviämään suhdannevaihteluista Orimattilalainen Keraplast Oy valmistaa rakennusalan muovituotteita. Se tuottaa savunpoistotekniikkaa, valoa läpäiseviä rakenteita ja sisustustuotteita. Työntekijöitä on 135 ja liikevaihto 19,4 miljoonaa euroa. Palkitsemisperusteina olivat onnistunut sukupolvenvaihdos, älykäs selviytymisstrategia talouden taantumassa, aktiivinen tutkimus- ja tuotekehitys sekä kansainvälistyminen. Keraplastin tärkeimmät vientimaat ovat Venäjä, Ukraina, Baltian maat, Saksa ja Ruotsi. Vientiin menee jo viidennes tuotannosta. Suhdannevaihteluiden tasaamisessa Keraplastia auttaa laaja tuotevalikoima. Toimitusjohtaja Seppo Nieminen kertoo, että jos rakennusalalle iskee taantuma, muovisilla sisustustuotteilla saattaa olla parempi markkinatilanne. Pitkän linjan perheyritys on ollut mukana kehittämässä paloturvallisuutta ja se tuottaa, asentaa ja huoltaa peräti 5000–6000 savunpoistoyksikköä vuodessa. Savunpoistoautomatiikan avulla saadaan käyntiin esimerkiksi kerrostalojen savutuuletus, jolloin lattianrajaan muodostuu savuton alue, jonka avulla ihmiset pääsevät pakenemaan palavasta talosta. Koodiviidakko kasvoi ja kansainvälistyi heti Oululainen Koodiviidakko Oy valmistaa web-pohjaiseen selainteknologiaan perustuvia ohjelmistoja viestinnän ja markkinoinnin tarpeisiin. Perustajajoukko on ollut mukaan yrityksessä sen perustamisesta – vuodesta 2005 – lähtien. Nyt yritys on laajentunut oululaiseksi yritysryppääksi, ja työntekijöitä on kaikkiaan 65. Liikevaihto on 2,5 miljoonaa euroa. Koodiviidakko myös kansainvälistyi heti: sen ohjelmistotuotteita käytetään jo 29 eri maassa. Palkitsemisessa painottui toiminnan tuoreus ja johdon nuoruus: Suomen talouskasvua haetaan entistä enemmän ohjelmistosektorilta. Kilpaillulla alalla palvelujen ja ohjelmistojen on oltava helppokäyttöisiä, hyvin paketoituja ja toimivia kokonaisuuksia. Omistaja-toimitusjohtaja Samuli Tursas on 32-vuotias, mutta hänellä on jo 14 vuoden kokemus yrittäjyydestä. Myös henkilöstön huomioiminen oli palkitsemisperusteena: Yritys ymmärtää henkilöstön hyvinvoinnin merkityksen. Päätetyön vastapainoksi yritys panostaa urheiluun ja joustaa loma- ja työaikojen yhteensovittamisessa. Verman sai idean hittituotteelleen neuvolakäynnillä Keravalainen Verman valmistaa itsehoito- ja reseptilääkkeitä, ravintolisiä sekä terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita. 55 henkilöä työllistävä yritys on Suomen markkinajohtaja useassa tuotekategoriassa. Konsernin liikevaihto on 24 miljoonaa. Palkitsemisen perusteena olivat tasainen kasvu, kokonaisen tuoteperheen rakentaminen sekä erinomaisesti onnistunut sukupolvenvaihdos. Perustaja Seppo Vertanen nimittäin löysi innostuneen jatkajan perhepiiristä: poika Janne on johtanut ja kasvattanut perheyritystä vuodesta 2006 Suomen lisäksi Ruotsissa, Virossa, Norjassa, Tanskassa ja Venäjällä. Janne Vertanen kiittääkin perheen tukea ja taitavaa henkilökuntaa yrityksensä menestyksestä. Vermanin esimerkki todistaa, että omien laboratorioiden puute ei ehkäise tuotekehitystä lääkealallakaan: Kun yrityksen edistäjät kävivät neuvolassa juttelemassa terveydenhoitajille rautalääkkeistä, keskusteluista sikisi idea D-vitamiinin tärkeydestä aikuisille. Idea todella suosittuun D-vitamiinituotteeseen lähti siitä. Ahvenanmaalainen Wiklöf Holding Ab kasvoi autokaupasta monialaiseksi konserniksi Wiklöf Holding Ab on ensimmäinen Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon voittanut ahvenanmaalaisyritys. Wiklöf Holding on Suomen suurin yhden yksityisen henkilön omistama yritys. Se on laajentunut autokaupasta 12 yrityksen ryppääksi. Konsernin yritykset työllistävät noin 620 henkilöä ja niiden liikevaihto oli viime vuonna 349 miljoonaa euroa. Palkitsemisen perusteena on laaja-alainen kasvu. Yrityksen toiminta myös rakentuu vahvasti paikallisiin vahvuuksiin, mikä korostuu erityisesti logistiikkapuolella: yritys on rakentanut Pohjoismaiden markkinajohtajuutta Itämeren lauttojen tavaralogistiikkaan ja tax free -kauppaan. Palkitsemisperusteena oli myös yhteiskuntavastuun kantaminen: yrityksen perustaja Anders Wiklöf ei voinut katsella sivusta Itämeren tilan heikkenemistä vaan perusti Itämerisäätiön (Ålandsfonden för Östersjöns framtid) toimimaan koko sisämerialueen hyväksi. Konserni pelastaa myös ihmisiä: vuonna 1990 perustettu Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab on Suomen vanhin pelastushelikopteriyritys. Wiklöf näki helikoptereissa sekä hyvän liiketoiminnan että ahvenanmaalaisten auttamisen mahdollisuuden.

Palkittujen yritysten esittelyvideot näet täältä >>