25.10.2014 klo 21:30

Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot saivat Kaslink Foods, Robit, Romu Keinänen ja Tutoris

Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon sai tänä vuonna neljä yritystä: kouvolalainen Kaslink Foods, lempääläläinen Robit, espoolainen Romu Keinänen ja oululainen Tutoris. Palkittuja yrityksiä yhdistää kaksi asiaa: kova kasvu ja työntekijöiden arvostus.

Kaslink Foods kasvaa keskittymällä erikoistuotteisiin ja käyttämällä kotimaista maitoa

Jos lorautat aamukahviisi kaupan oman merkin laktoositonta maitoa, käytät hyvin todennäköisesti kouvolalaisen Kaslink Foods Oy:n tuotetta. Vuonna 2001 perustettu erikoismeijeriyritys on keskittynyt valmistamaan muun muassa laktoosittomia ja vähälaktoosisia maito- ja kermatuotteita sekä useita kastiketuotteita asiakkaiden omilla tuotemerkeillä. Yrityksen asiakkaita ovat kaupan keskusliikkeet, markkinointiyhtiöt ja elintarviketeollisuus. Raaka-aineena käytetään vain Suomessa lypsettyä maitoa.

Henkilökunnan määrä ja liikevaihto ovat kasvaneet kuudessa vuodessa keskimäärin yli 50 prosenttia joka vuosi. Myös omistajanvaihdos on hoidettu esimerkillisesti: Kukkosen perheen pojat ottavat vähitellen vastuun firmasta.

Kaslink Foods Oy
Toimialana elintarviketeollisuus.
Viennin osuus liikevaihdosta 4 %, vientiä 16 maahan.
Perustettu: 2001, perustaja Raino Kukkonen
Kotipaikka: Kouvola, Kymenlaakso
Henkilöstö: 108
Toimitusjohtaja: Raino Kukkonen
Liikevaihto: n. 60 miljoonaa euroa vuonna 2014
Omistus: Tuomas Kukkonen, Matti Kukkonen, Juha-Petteri Kukkonen ja Raino Kukkonen

Robit piti taantumassa työvoimansa

Vuonna 1985 perustettu lempääläläinen Robit valmistaa porakruunuja kallion louhintaan ja erikoisteriä maaporaukseen. Se on voimakkaasti vientiyritys – se vie tuotteitaan yli sataan maahan. Menestyksen salaisuus on aktiivinen jalkatyö maailmanlaajuisesti ja korkealaatuiset tuotteet.

Yritys on kasvanut systemaattisella ja nöyrällä asenteella globaaliksi valmistajaksi. Liikevaihto on kymmenkertaistunut kahdeksassa vuodessa. Tänä vuonna yritys odottaa 15 prosentin kasvua, vaikka markkinoilta ei heltiä kasvuapua.
Taantuman keskellä vuonna 2009 yritysjohto päätti, että ketään ei irtisanota. Koska takana oli hyviä vuosia, johto ajatteli, että kaikille tulosta tehneille kuuluu turva.

Robit Rocktools Ltd
Toimiala kallioporaus. Viennin osuus noin 80 % liikevaihdosta, vientiä yli sataan maahan.
Perustettu: 1985, perustajat Jorma ja Vesa Järvelä
Kotipaikka: Lempäälä, Pirkanmaa
Henkilöstö: Suomessa ja maailmalla yhteensä sata
Toimitusjohtaja: Jussi Rautiainen
Liikevaihto: 40 miljoonaa vuonna 2014
Omistus: Harri Sjöholm ja johto

Romu Keinänen kierrättää romun teollisuuden raaka-aineeksi

Vuonna 2001 perustettu espoolainen perheyritys Romu Keinänen ottaa vastaan ja purkaa metalliromua ja jalostaa sen teollisuuden raaka-aineeksi. Tehokkuus, joustavuus ja nopea reagointikyky ovat siivittäneet romufirman menestykseen. Yrittäjät ovat itse mukana rukkastyössä työntekijöiden kanssa.

Keinäsen veljekset Jyri ja Harri arvostavat motivoitunutta henkilökuntaansa. Myös perheen seuraava polvi on mukana yrityksessä.

Romu Keinäsen liikevaihto on loikannut kymmenessä vuodessa alle kahdesta miljoonasta neljääntoista miljoonaan euroon ja henkilöstö kasvanut muutamasta muutamaan kymmeneen. Yrittäjät ovat hakeutuneet rohkeasti vientimarkkinoille ja investoineet.

Romu Keinänen Oy
Toimiala metallinkierrätys. Viennin osuus liikevaihdosta 70 %
Perustettu: 2001, perustajat Jyri Keinänen, Harri Keinänen ja Kaisa Syrjä
Kotipaikka: Espoo, pääkaupunkiseutu
Henkilöstö: 30 henkilöä Espoossa ja Karjaalla
Toimitusjohtaja: Jyri Keinänen
Liikevaihto: 15 miljoonaa euroa vuonna 2014
Omistus: Jyri Keinänen, Harri Keinänen, Kaisa Syrjä

Tutoris – yhden naisen unelmasta monen ihmisen apu

Oululaislähtöinen Tutoris Oy tuottaa puhe-, toiminta- , fysioterapia- ja hoivapalveluja. Puheterapeutti Laura Juvala perusti yrityksen vuonna 2003. Hän halusi kehittää kuntoutusalalle uusia käytäntöjä ja tehokkaita toimintatapoja. Yrityksestä on tullut suurin suomalainen valtakunnallinen alan toimija. Se tarjoaa palveluita muun muassa Kelalle, kunnille, erityis- ja sairaanhoitopiireille, vakuutusyhtiöille ja yksityis-henkilöille. Liikevaihto on kasvanut jo kymmenen vuoden ajan keskimäärin yli 50 prosenttia vuodessa.

Tutoriksen Startti-Matka-Pysäkki® -toimintamallissa kuntoutujan ja hänen lähipiirinsä kanssa mietitään vahvuudet ja pulmat ja keskitytään siihen, mikä toimii. Tutoriksessa meneillään olevan Unelmatiimi -hankkeen tavoite on kova: olla maailman paras työpaikka. Kolme vuotta sitten se palkittiin jo Suomen parhaana ja Euroopan 15:nneksi parhaana työpaikkana.

Tutoris Oy
Toimiala kuntoutus- ja hoivapalvelut
Perustettu: 2003, perustaja Laura Juvala
Kotipaikka: Oulu, Pohjois-Pohjanmaa
Henkilöstö: Konsernissa on 160 työntekijää
Toimitusjohtaja: Laura Juvala
Liikevaihto: 13,3, miljoonaa euroa
Omistus: Laura Juvala

Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Tampereella lauantai-iltana. Palkitut valitsi lautakunta, johon kuuluu edustajia Suomen Yrittäjistä, Suomalaisen Työn Liitosta, Yksityisyrittäjäin Säätiöstä ja Fenniasta. Valtakunnallisia yrittäjäpalkintoja on jaettu vuodesta 1968 lähtien.