28.8.2012 klo 13:21

Vanhuspalvelulaki saattaa jäykistää palvelutuotantoa – yksityisille ja kuntien tuotannolle oltava samat pelisäännöt

Hallituksen piirissä eripuraa aiheuttava vanhuspalvelulain tarkka sääntely hoitajien määrästä laitoksissa saattaa pahimmillaan jäykistää palvelurakenteen kehittymisen. Kuntien vastuulla olevat vanhuspalvelut tulisi tuottaa joustavasti ja tehokkaasti. Tätä mieltä on Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujalan mukaan kunnille pitää antaa mahdollisuus avata palvelumarkkinoita yritysten tuottamaksi paljon tehokkaammin kuin nyt. – Laatu syntyy eri tuottajien välisestä reilusta ja avoimesta kilpailusta, ei normituksesta. Kaavamainen pakko ajaa pahimmillaan palvelutuotantoa suunnitelmatalouden suuntaan. Ikääntymisestä aiheutuva välttämätön ulkoistamiskehitys saattaa hidastua, jos kunnat keskittyvät vain oman mitoituksensa viilaamiseen, Kujala toteaa. Vanhuspalvelujen mitoituksessa oleellista ei ole se, määrätäänkö siitä laissa, koska samalla tavalla kuntia sitovat myös annetut suositukset. – Jotta markkinat toimisivat, yksityisten ja kuntien on toimittava samoilla säännöillä ja mitoituksilla, ja niitä on myös valvottava samalla tavalla, Kujala sanoo. Hän muistuttaa kuntien tarvitsevan tulevaisuudessa nykyistä enemmän yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja. – Yksityiset palvelut voivat vastata erikoistarpeisiin joustavasti. Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, ’); // –> elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen, Suomen Yrittäjät, p. 0440 581 030, ’); // –>