25.6.2014 klo 18:45

Vasta tulevaisuus näyttää, mihin sote-ratkaisu johtaa

Tänään julkistettu sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus nostaa nyt perustettavat viisi sote-aluetta merkittäviksi sosiaali- ja terveysalan elinkeinopoliittisiksi toimijoiksi. Ne päättävät, missä määrin julkisen tuotannon lisäksi muille palvelutuottajille jää tilaa toimia.

Suomen Yrittäjien mukaan uudistuksessa hyvää on se, että yrittäjille jää edelleen mahdollisuus osal-listua palvelutuotantoon joko palvelusetelin tai ostopalveluiden kautta.

– Yritysten ottaminen mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantoon on kuntalaisten etu, koska toimiva kilpailu parantaa palvelujen laatua ja saatavuutta verrattuna siihen, että palvelut tuotettaisiin vain virkatyönä. Sillä saadaan myös säästöjä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus kommentoi ratkaisua tuoreeltaan.

Periaatteet muualta hankittaville palveluille määritellään kerran neljässä vuodessa jokaisella viidellä sote-alueella erikseen.

– Tulevaisuus näyttää käytännössä, miten sote-alueet hyväksyvät yrityksiä tuottamaan palveluita kuntalaisille.

Järventauksen mukaan nyt kannattaa muistaa kotimaisten pienten – ja keskisuurten yritysten ketteryys lähipalveluiden tuottajina kaikkialla Suomessa.

– Pettymys on, että ainakaan torstaisen tiedotustilaisuuden perusteella lakiesitys ei vielä sellaisenaan lisää potilaiden ja asiakkaiden valinnanvapautta. Toivottavasti palveluiden tuottamisvastuun saavat kunnat ja kuntayhtymät tarttuvat tilaisuuteen käyttää palveluseteliä paljon enemmän kuin nyt.