5.12.2014 klo 16:08

Velkajärjestelylaki muuttuu – käytännön ohjeita

Velkajärjestelylaki muuttuu 1.1.2015, jolloin yksityisille ammatin- ja elinkeinonharjoittajille avautuu mahdollisuus hakea yksityishenkilön velkajärjestelyä myös elinkeinotoiminnan velkoihin.

Lakimuutos parantaa myös yrittäjän mahdollisuutta aloittaa uudelleen kerran lopetettu elinkeinotoiminta samalla alalla. Tällöin velkajärjestelyn piiriin kuuluvat myös aikaisemmasta elinkeinotoiminnasta syntyneet velat.

Maksuvaikeuksissa? Soita heti Talousapuun!

Jos yrityksesi on maksuvaikeuksissa, kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä Yritys-Suomen Talousapu-neuvontapalveluun numeron 02 950 248 80 arkipäivisin klo 9-16. Ruotsinkielistä neuvontaa saa torstaisin numerosta 02 950 248 81.

Numerosta saat asiantuntijan neuvontaa talous- ja maksuvaikeuksissa ja toimintaohjeita asioiden selvittämiseen.

Talousavun puhelinpalvelussa voidaan esimerkiksi

• antaa riittävät valmiudet yritystoiminnan tervehdyttämiseen
  • antaa ohjeet yritystoiminnan lopettamiseen
  • ohjata seuraavalle taholle, jos yritystoiminnan tervehdyttämiseen tai velkajärjestelyn edellytysten täyttämiseen tarvitaan toimenpiteitä, jotka eivät ole mahdollisia Talousavun puhelinneuvonnassa (kuten kirjanpidon saaminen ajan tasalle, yrityssaneerauksen hakeminen tai sellaiset tervehdyttämistoimenpiteet, jotka vaativat tapaamista tai tarkempaa perehtymistä).

Talousapu voi ohjata esimerkiksi seuraaville tahoille:

• ELY-keskus
  • seudullinen yrityspalvelu
  • Uusyrityskeskus
  • paikallinen yrittäjäjärjestö
  • Yrityskummit
  • maksullinen yritysneuvoja tai konsultti.

Yhtenä vaihtoehtona kartoitetaan myös mahdollisuus velkajärjestelyyn tai yrityssaneerauksen.

Arvioitaessa elinkeinotoimintaa ja sen kannattavuutta otetaan huomioon seuraavia asioita:

• talous ja talouden ongelmat (velat, laskut, kirjanpito, mutta myös yksityistalouden ongelmia)
  • myytävä tuote tai palvelu sekä asiakaskunta
  • yrittäjän terveys ja muu jaksaminen
  • elinkeinotoimintaan vaikuttavat sopimukset
  • muut henkilökohtaiset vastuut ja velvoitteet
  • ovatko laskelmat realistisia ja mitkä ovat yrittäjän odotukset
  • mahdollinen käyttöpääoman tarve ja saatavuus
  • onko tärkeiden toimijoiden luottamus tallella.

Haastattelusta tehdään yhteenveto mahdollista myöhempää tarvetta varten.

Kun yritystoiminnan edellytykset velkajärjestelyn kannalta on selvitetty Talousavussa, asiakkuus siirtyy talous- ja velkaneuvontaan.

Kirjallinen selvitys

Velkajärjestelyhakemuksen liitteeksi tarvitaan tilitarkastajan tai muun luotettavan asiantuntijan selvitys velkajärjestelyn edellytysten arvioimiseksi. Kirjallista selvitystä ei voida laatia Talousavussa eikä talous- ja velkaneuvonnassa, vaan se on hankittava muualta. Tietoa asiantuntijaselvitystä laativista tahoista saa talous- ja velkaneuvonasta. Selvitys maksaa noin tuhat euroa (+ alv).

Velkajärjestelyhakemus ja maksuohjelma

Velkajärjestelyhakemuksen laadinta yrittäjäasiakkaalle menee pääsääntöisesti samalla tavalla kuin muillakin asiakkailla. Maksuvara voidaan laskea asiantuntijaselvityksessä arvioidun tulon mukaan.

Myös maksuohjelman laadinta ja menettely käräjäoikeudessa menee pääsääntöisesti samalla tavoin kuin muillakin asiakkailla. On oletettavaa, että selvittäjä tullaan määräämään yrittäjätapauksissa useammin kuin muulloin. Myös selvittäjä voi arvioida yritystoimintaa velkajärjestelyn edellytysten kannalta.

Elinkeinotoiminnan tervehdyttäminen

Velkajärjestely voi tulla mahdolliseksi, kun yritystoiminta saadaan kannattavaksi tai muuten tilanne saadaan korjattua niin, että velkajärjestely olisi mahdollista. Esimerkiksi tekemättä ollut kirjanpito saadaan ajan tasalle tai lopetetaan kannattamaton osa toiminnasta.

On mahdollista, että tervehdyttämistoimenpiteiden myötä talous korjautuu niin hyvin, ettei velkajärjestelyyn ole enää tarvetta. Voi myös olla mahdollista, että elinkeinotoiminta tulee kannattavaksi ja yrittäjä selviytyy näistä veloistaan, mutta edelleen on tarve järjestellä yksityistalouden velat. Tällöin voi hakea velkajärjestelyä vain yksityistalouden veloille.

Yrityssaneeraus

Yksityisen elinkeinon- tai ammatinharjoittajan velkavastuun kokonaisjärjestely on mahdollista myös yrityksen saneerauksesta annetun lain mukaisesti, jolloin menettely käsittää sekä elinkeinotoimintaan liittyvät velat että yksityistalouden velat. Tämä koskee varsinkin tapauksia, joissa on tulkinnanvaraista onko elinkeinotoiminta enää pienimuotoista. Yrityssaneeraus on kuitenkin raskas ja usein kallis menettely yksityisen elinkeinonharjoittajan velkojen saneeraukseen.

Yrityssaneeraus säilyy kuitenkin vaihtoehtona erityisesti niitä tilanteita varten, joissa pelkkä velkajärjestely ei riitä, vaan liiketoimintaa koskevien laajempien järjestelyjen tekeminen on tarpeellista yritystoiminnan terveyttämiseksi tai sen edellytysten turvaamiseksi.

Yksityishenkilön velkajärjestely voi myös tulla kyseeseen niille velallisille, jotka harjoittavat elinkeinotoimintaa AY:n tai KY:n vastuunalaisena yhtiömiehenä.

Yrityksen lopettaminen

Jos elinkeinotoiminta ei ole kannattavaa, velkajärjestely saattaa tulla mahdolliseksi, kun yritystoiminta lopetetaan.

Yritystoiminnan lopettaminen ei automaattisesti johda velkajärjestelyn saamiseen, koska

• velkajärjestelylle voi olla muu este, esimerkiksi rikosperusteinen velka
  • velkajärjestelylle ei ole muuten edellytyksiä.