8.3.2011 klo 11:00

Velkajärjestelylakiesitykseen tarvitaan muutos

Asunnon säilyttämistä velkajärjestelyssä ei saa heikentää

Velkajärjestelylain uudistamista valmistellut työryhmä on saanut valmiiksi työnsä toisen vaiheen ja antanut ehdotuksensa uudeksi velkajärjestelylaiksi. Suomen Yrittäjät on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen. Järjestön mielestä asunnon säilyttämistä koskevat ehdotukset eivät riittävällä tavalla toteuta työryhmän työlle asetettuja tavoitteita ja taustalla olevia hallituksen linjauksia, joiden mukaan konkurssiin joutuneille yrittäjille ja ylivelkaantuneille on annettava uusi mahdollisuus.

– Toteutuessaan työryhmän ehdotus merkitsisi sitä, että velallisen mahdollisuus säilyttää asuntonsa velkajärjestelymenettelyssä olisi nykyistä vaikeampaa, lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula sanoo.

Käytännössä velallisen tulisi joissakin tilanteissa kyetä maksamaan tavallisille velkojille nykysääntelyyn nähden moninkertainen määrä, jotta hän voisi säilyttää omistusasuntonsa.

– Tällaista muutosta ei voida pitää perusteltuna eikä velkajärjestelylainsäädännön yhteiskunnallisten tavoitteiden mukaisena, Janne Makkula toteaa.

Yrittäjien asema kuitenkin myös parantuisi nykyisestä. Talous- ja velkaneuvonnan tulisi avustaa vaikeuksiin joutuneita toiminimiyrittäjiä velkajärjestelyn käyntiin saamisessa. Käytännössä apua antaisivat yksityiset asianajajat ja lakimiehet oikeusaputoimiston oikeusapupäätöksen nojalla. Merkittävä muutos olisi sekin, että toiminimiyrittäjän ei aina tarvitsisi hakeutua yrityssaneerauksen, vaan velat voitaisiin joissakin tapauksissa järjestellä myös velkajärjestelylain mukaisesti.

> Suomen Yrittäjien eriävä mielipide velkajärjestelylain uudistamista pohtineen tyoryhman toisen vaiheen mietintöön.
> Oikeusministeriön tiedote ja mietintö: Työryhmä uudistaisi velkajärjestelyä nykyistä joustavammaksi

Lisätietoja:
Lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472