5.12.2009 klo 19:58

Verokeskustelulle uusi suunta työllisyyssyistä

Kuluvan syksyn osinko- ja yritysverokeskustelusta on puuttunut näkemys työpaikkojen säilyttämisestä ja uusien työpaikkojen synnyttämisestä Suomessa. Työllisyyden vahvistamiseksi yrittäjien ja yritysten verotus tarvitsee lisää kannustavuutta.

– Käydyssä verokeskustelussa kannustavuus on unohdettu ja esiin on nostettu yrittäjien kannalta merkittäviä heikennyksiä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoi puhuessaan lauantaina Helsingin Yrittäjien 70-vuotisjuhlassa Helsingissä.

Myös maan hallituksen yrittäjiä koskevat veropäätökset tai -suunnitelmat ovat Järventauksen mukaan olleet hallitusohjelmaan nähden pettymys.

– Yrittäjät kokevat, että he ovat joutuneet torjumaan kielteisiä veromuutoksia sen sijasta, että keskustelu olisi suuntautunut yrittäjyyttä ja yritysten kasvua vahvistaviin verolinjauksiin. Poikkeuksen muodostaa työn verotuksen keventäminen, joka on tosin pääasiassa tehty muista syistä kuin yrityskasvun tukemiseksi, Järventaus tiivisti.

Jussi Järventaus arvioi, että Suomi on erityisen kovan haasteen edessä työpaikkojen säilyttämisessä ja uusien työpaikkojen luomisessa. Hyvinvointivaltion rahoitus uhkaa romahtaa, jos työllisyyskehityksestä ei pystytä huolehtimaan. Vain yritysten kehittyvä toiminta ja luovat yrittäjät voivat synnyttää Suomen tarvitsemia työpaikkoja.

– Tämän vuoksi veropolitiikassa on tehtävä kaikki mahdollinen, jotta yrittäjät voisivat vastata työllisyydestä jatkossakin, Järventaus pelkisti.

On syytä muistaa, että valtaosa yrittäjistä on keskituloisia, joiden verotus ei ole kevyttä. Verotilastojen mukaan keskituloinen yrittäjä maksaa veroja ja sosiaalivakuutusmaksuja vähintään saman verran kuin samantuloinen palkansaaja, vaikka lisäksi yrittäjä vastaa omalla riskipanoksellaan yrityksen toiminnan jatkuvuudesta.

Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi luoda Suomeen maailman parhaat yrittäjyyden olosuhteet. Veropoliittinen keskusteluilmapiiri ja osin tehdyt päätökset ovat ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Järventauksen mielestä hallituksen keskeisiltä ministereiltä on syytä odottaa vahvaa yrittäjyyteen kannustamista myös veropolitiikan avulla.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015