4.9.2013 klo 09:00

Veromalli vaatii vielä viilausta — uhkana piikki yritysverotuksessa

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna pitää yritysverotuksen uutta rakennetta kohtuullisen kannustavana, mutta viilaamista riittää vielä. Simolinnalla on konkreettinen toive hallitukselle: siirtymäsäännös.

– On varmistettava, että uutta osinkoveroa sovelletaan vasta sitten, kun yritys pääsee uuden, alemman yhteisöveron piiriin. Ettei sitä siis sovelleta niihin voittoihin, jotka ovat kertyneet ennen yhteisöveroalennuksen voimaantuloa, Simolinna avasi siirtymäsäännöstä.

Ensi vuoden aikana jaettavat osingot jaetaan pääosin vanhoista, nykyisellä 24,5 prosentin yhteisöverolla verotetuista voitoista. Siksi niihin ei Suomen Yrittäjien mukaan pidä vielä soveltaa uutta, kiristyvää osinkoveroa. Yhteisövero laskee vuodenvaihteessa 20 prosenttiin, ja samalla osinkoverotus siis kiristyy.

– Jos siirtymäsäännöstä ei tule, yritysten kokonaisverotus hyppäisi tilapäisesti yli 30 prosentin, Mikko Simolinna huomautti.

Hän puhui Tee oikein – älä erehdy tilinpäätöksessäsi tai verotuksessasi –kirjan julkistamistilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona. Kirjan on kirjoittanut professori Jarmo Leppiniemi ja kustantanut Suomen Yrittäjien Sypoint Oy.

Siirtymäsäännöksistä päätetään yleensä lainvalmistelun yhteydessä. Suomen Yrittäjät ehdottaa, että mennään vanhoilla säännöillä niin kauan, kunnes myös yrityksen tuloa verotetaan uudella, matalammalla verokannalla. Suurin osa yrityksistä päättää tilikautensa vuoden viimeisenä päivänä.

Verouudistus kokonaisuutena kannustava – nyt huomio henkilöyhtiöihin

Yritysverotuksen kokonaisuus on Simolinnan mukaan kuitenkin nykyistä järjestelmää parempi: yhteisöveron lasku hyödyttää laajasti koko pienyrittäjäkenttää, sillä yli puolet yhteisöveron tuotosta tulee pk-kentältä. Matala yhteisövero kannustaa myös jättämään voittovaroja yritykseen ja investoimaan ne uudelleen.

– Henkilöyhtiöiden ja toiminimien verotuksen taso pitää nyt saada seuraamaan osakeyhtiöiden verokannan laskua. Niihinhän yhteisöverokantaa ei sovelleta. Myös nämä pienyritykset ovat tärkeitä työllistäjiä, Simolinna sanoi.