25.11.2014 klo 10:27

Verovelkarekisteri käyttöön – mitä se tarkoittaa käytännössä?

Joulukuun 1. päivästä alkaen kuka tahansa voi käydä katsomassa ytj.fi-tietopalvelusta, onko yrityksellä verovelkaa yli 10 000 euroa tai puutteita ilmoitusten antamisessa Verohallinnolle. Uudistus on osa harmaan talouden torjuntaa.

Suomen Yrittäjät vaati lainvalmistelussa julkisesti rekisteröitävän verovelan määrän nostamista ja sitä, että maksuvaikeuksien syyt otetaan paremmin huomioon. Vaatimukset kuultiin: Rekisteriin ei joudu, jos verovelvollinen on sopinut maksujärjestelystä verottajan kanssa. Eduskunta myös nosti verovelkamerkinnän alarajaa suunnitellusta 5000 eurosta 10 000 euroon. Lisäksi Suomen Yrittäjät vaati ja sai läpi sen, että rekisteriin ei merkitä verovelkaa, johon on haettu muutosta ja jonka täytäntöönpano on keskeytetty. Vielä viime viikolla Suomen Yrittäjät sai aikaan sen, että jos yritykselle on vahvistettu yrityssaneerauslain mukainen maksuohjelma, verovelkatietoa ei julkaista verovelkarekisterissä.

Miten verovelkamerkinnän saa?

Julkinen verovelkarekisteri näkyy ”punaisella”, jos yrityksellä on yli 10 000 euroa erääntynyttä verovelkaa, josta ei ole voimassaolevaa, noudatettua maksusuunnitelmaa Verohallinnon kanssa, tai tuomioistuimessa vahvistettua velkajärjestelyä tai yrityssaneerausohjelmaa. Ulosoton kanssa tehty maksusuunnitelma ei estä verovelan julkaisemista verovelkarekisterissä.

Verovelan euromäärää ei julkisteta. Merkintä on siis samanlainen, olipa verovelkaa 10 001 euroa tai miljoonia.

Merkintä tulee 2 – 4 viikon kuluttua siitä, kun yritystä on muistutettu verovelasta. Kahdessa viikossa merkinnän saavat yritykset, jotka ovat usein perinnän kohteena. Niille yrityksille, jotka maksavat veronsa yleensä ajoissa, merkintä tulee noin neljässä viikossa. Kahteen viikkoon on kuitenkin syytä varautua.

Muistuttamisena pidetään esimerkiksi sähköistä verotiliotetta. Verotiliotteella ei kuitenkaan näy ajankohtaa, jolloin häiriö tulee julkiseksi.

Miten merkinnän saa poistetuksi?

Merkintä poistuu ilman eri pyyntöä heti, kun verovelka pienenee alle 10 000 euron, kun Verohallinto saa tiedon maksusuunnitelmasta tai täytäntöönpanon keskeytyksestä, kun saneerausohjelma/velkajärjestely vahvistetaan tai kun puuttuva ilmoitus toimitetaan Verohallinnolle.

Häiriö näkyy, vaikkei verovelkaa ole – miksi?

Puuttuva kausiveroilmoitus (arvonlisävero, ennakonpidätykset, sosiaaliturvamaksut) aiheuttaa myös häiriömerkinnän, vaikka yrityksellä ei olisi ollut tapahtumia kyseisenä kuukautena. Näin käy, vaikkei verovelkaa olisi euroakaan.

Huolehdi ainakin näistä:

Tarkista verotiliote kuukausittain, sillä se on ainoa varoitus ennen häiriömerkinnän julkaisua alv:n ennakonpidätysten ja sosiaaliturvamaksujen osalta.

• Verotiliote on tarkistettavissa verotilin online-palvelussa joka kk:n 22. päivä. Esimerkki: kun vero erääntyy 12. päivä, muistutus siitä tapahtuu 22. päivä. Jos yrittäjä ei reagoi 14 päivän kuluessa, verovelka on julkinen.
  • Jos verotili on miinuksella, sovi heti maksusuunnitelmasta Verohallinnon kanssa. Maksusuunnitelma on ainutkertainen mahdollisuus, joten noudata sitä, äläkä hanki uutta verovelkaa tai ilmoituspuutteita. Jos näköpiirissäsi on muita veronmaksua haittaavia seikkoja, ota heti yhteyttä Verohallintoon maksusuunnitelman päivittämiseksi.
  • Jos verotili on miinuksella ilmoitusvirheen vuoksi, kiirehdi korjaavan ilmoituksen antamista. Huolehdi, että kausiveroilmoitukset lähtevät Verohallintoon viimeistään eräpäivänä. Ulkoistamalla ilmoittelun voit jakaa riskiä palveluntarjoajalle

Olen aikeissa ostaa yritykseltä, jolla näkyy häiriö. Mistä tiedän, uskallanko?

Jos tilaajavastuulaki tulee sovellettavaksi, on ensin tarkistettava verovelkarekisteristä, onko sopimuskumppanilla rekisterissä merkintää. Jos ei ole, ei ole tarvetta enempiin toimenpiteisiin. Mikäli verovelkaa on, tulee pyytää verovelkatodistus.

Jos tilaajavastuulaki ei tule sovellettavaksi, varsinaisia velvoitteita ei asiaan liity. Yritys voi harkita, tekeekö sopimuksen.

Lisätietoja:
johtaja Anna Lundén, Suomen Yrittäjät, anna.lunden@yrittajat.fi, 09 2292 2937
veroasiantuntija Satu Grekin, Suomen Yrittäjät, satu.grekin@yrittajat.fi, 09 2292 2928