5.12.2013 klo 15:45

Verovelkarekisteri vaatii vielä muutoksia

Yrittäjälle voi syntyä maksuviiveitä erityisesti taloustaantumassa, vaikka yrittäjä tekee parhaansa velvoitteidensa täyttämiseksi. Rekisteri on toteutettava niin, että tavalliset yrittäjät eivät joudu julkiseen häpeäpaaluun, mikä voi johtaa koko yritystoiminnan lopettamiseen. Ylipitkät maksuajat ovat usein syy verovelkoihin ja velkarekisteri on kytkettävä yritysten maksuaikalain voimaantuloon.

Hallituksen esitystä verovelkarekisteriksi Suomen Yrittäjien mukaan muutettava siten, että pienet laiminlyönnit eivät johda velkarekisteriin.

– Työllistävällä yrittäjällä 5 000 euron raja tulee helposti vastaan. Pelko siitä, että vähäisen laiminlyönnin takia joutuu rekisteriin, voi muodostaa esteen työllistämiselle. Suunniteltua 5 000 euron rajaa tulee korottaa esim. kolminkertaiseksi, Järventaus vaatii.

Järventaus toteaa, että hallitus on kyllä yrittänyt estää asiansa hoitamaan pyrkivien yrittäjien leimaamista. Velkarekisteriin ei joutuisi, jos verovelvollinen on sopinut maksujärjestelystä verottajan kanssa. Maksujärjestelykäytäntöä pitää kuitenkin kehittää nykyistä joustavammaksi.

Lakiin tulisi myös lisätä mahdollisuus jättää rekisteröinti väliaikaisesti tekemättä äkillisten toimintaolosuhteiden muutosten kuten yrittäjän sairauden tai yleisen taloustilanteen poikkeuksellisen nopean heikkenemisen vuoksi. Tämä mahdollistaisi harkinnan käytön äkillisissä muutoksissa, jolloin huomio voitaisiin kiinnittää myös aiempaan verojen suorittamiseen.

Rekisterin voimaantulo kytkettävä maksuaikalakiin

Yrittäjien verovelat johtuvat osaksi kohtuuttoman pitkiksi venyneistä yrityssaatavien maksuajoista.

– Verovelkarekisteriä ei tulisi ottaa käyttöön, ennen kuin maksuaikakäytäntöä korjataan uudella lailla siten kuin eduskunnan enemmistö on vastikään edellyttänyt, Järventaus sanoo.

Hän korostaa, että harmaan talouden torjunta on tärkeää, mutta toimet eivät saa johtaa siihen, että asiansa hoitamaan pyrkivät yrittäjät joutuvat vaikeuksiin.

– Kysymys on käytännössä niistä yrittäjistä, jotka ovat luoneet eniten uusia työpaikkoja, Järventaus muistuttaa.

Päivitetty 17.12.2013