25.4.2013 klo 09:08
Tiedote

Vuoden nuori yrittäjä -finalistit julki

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finaalivaiheeseen nousi neljä erilaista yritystä eri puolilta Suomea. Voittaja julkistetaan Valtakunnallisessa nuorten yrittäjien tapahtumassa Turussa 18.5.2013.

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finaalivaiheeseen nousi neljä erilaista yritystä eri puolilta Suomea. Voittaja julkistetaan Valtakunnallisessa nuorten yrittäjien tapahtumassa Turussa 18.5.2013. Perusyrittäjää ei ole – laaja kirjo yrittäjyyttä ehdolla Vuoden nuoreksi yrittäjäksi:

Koneita korjaamalla kasvuun Jurvalainen koneurakoitsija Jouko Sjöblom ryhtyi myymään koneita maanviljelijöille ja sivutoimiyrittäjille. Liikevaihto kasvoi nopeasti, ja hän osti lopettamassa olevia yrityksiä. Markkinaraoksi löytyi kolmannen vaiheen koneet, joita pitää kunnostaa ennen myyntiä. Ne eivät muita kiinnostaneet. Konehuolto, konekauppa, huoltoasema ja rautakauppa tukevat toisiaan. Miksi Jouko Sjöblom Oy?

”Perinteisellä alalla, uudella tavalla”. Yritys pystyy hyödyntämään uusia mahdollisuuksia niiden ilmetessä, ilman toimialarajoitteita. Yritys on rohkeasti toteuttanut uuden liiketoimintamallin. Tuotteiden elinkaaren pidentäminen ja omalla työllä toteutettu jälleenmyynnin lisäarvon synnyttäminen toimivat kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti konekaupassa. Alallaan yrityksellä on vahva jalansija koko maassa ja kansainvälisesti.

Kuka: Jouko Sjöblom, s. 1981

Yritys: Jouko Sjöblom Oy, Jurva, perustettu 2005 Toimiala: Konekauppa, rautakauppa, huoltoasematoiminta, puu- ja energiateollisuus Henkilöstö: Kaupallisella puolella 10, puuteollisuudessa 16 Liikevaihto 2012: 4,1 miljoonaa Liikunta- ja hyvinvointikeskus Aplico Oy tarjoaa koko ajan uutta Lohjalaisen liikuntakeskuksen Aplico Oy:n perustajasta Jutta Österbergistä tuli yrittäjä, kun tilaisuus sattui kohdalle. — Sali, jolla tuolloin työskentelin, oli sulkemassa ovensa. Kun aloitimme, neliötä oli 800, nyt niitä on 2 700. Österbergin kokemuksen mukaan liikunta-alalla menestyäkseen ei voi vain kopioida, sillä silloin on koko ajan askeleen jäljessä. Miksi Aplico Oy? ”Vastavirtaan!” Ketjujen täysin dominoimalla alalla, kasvukeskuksen ulkopuolella, Aplico on noussut omalla toimialallaan alueensa menestyneimmäksi yritykseksi. Trendit kulkevat kohti tarjonnan ja kulujen karsimista, mutta Aplico uskoo kehittämiseen ja investointeihin ja saa panokselleen myös selkeän tuoton jättäen taakseen paljon perinteisiä toimijoita. Kehittämisessä yritys toimii systemaattisessa yhteistyössä omien asiakkaidensa ja kunnan kanssa. Näin on löydetty uusi tapa toimia, jota nyt rakennetaan. Kunnianhimoinen tavoite on olla alansa paras – ja itsenäinen! Kuka: Jutta Österberg, s. 1978 Yritys: Aplico Oy, Lohja, perustettu 2004 Toimiala: Liikunta- ja hyvinvointikeskus Henkilöstö: 13 täysipäiväistä, 15 tuntityöntekijää Liikevaihto 2012: 1,5 miljoonaa Suomen Verkkomaksut loi verkkomaksuihin aivan uuden toimintamallin Jyväskyläläinen Suomen Verkkomaksut Oyj tarjoaa verkkokauppiaalle kaikki kotimaiset maksutavat yhdellä sopimuksella. — Verkkokauppoja perustavat yrittäjät halusivat verkkokauppaansa kassakoneen. Jouduin kertomaan, että pitää tehdä sopimus kaikkien pankkien kanssa. Yrittäjä kun olen, totesin, että tämän voisi tehdä toisinkin, yrittäjä Lennu Keinänen kertoo. Yrityksellä on 60 prosentin markkinaosuus Suomessa ja kasvusuuntana Skandinavia ja Baltia. Miksi Suomen Verkkomaksut Oy? ”Kasvuhaluinen sarjayrittäjä pitkällä kokemuksella.” Yritys on teknologiamurroksen voittajia. Muiden yritysten verkkoon siirtyminen kulkee Suomen Verkkomaksut Oy:n tuotteiden kautta. Yritys tarjoaa muille kasvun mahdollisuuden toteuttamalla verkkomaksamisen luotettavasti ja helposti. Yritys vie rohkeasti uutta tuotetta markkinoille, suoraan riskejä päin ja ne näyttävästi selättäen. Kuka: Lennu Keinänen, s. 1981 Yritys: Suomen Verkkomaksut Oyj, Jyväskylä, perustettu 2007 Toimiala: Verkkoliiketoiminnan maksupalvelut Henkilöstö: 38 Liikevaihto 2012: 3,4 miljoonaa Tuupa Records Oy tarjoaa saamelaisnuorille esimerkkejä onnistumisista Raahelainen Tuupa Records Oy:n pääliiketoiminta on äänentoistossa ja tapahtumatekniikassa, mutta yrittäjä Jussi Isokoskelle saamelaiskulttuurin edistäminen on sydämen asia. — Lähdin yrittäjäksi ihan soitellen sotaan. Olin tehnyt äänihommia ja mietin, että tätä voisi kokeilla ihan yritykselläkin. Samalla päätin ryhtyä kustantamaan saamenkielistä rokkia, jota itse tein, sillä muuten ei löytynyt julkaisuväylää, yli 20 saamelaislevyä julkaissut Isokoski kertoo. Miksi Tuupa Records Oy? ”Yrityksen arvot ovat vain mielipiteitä, kunnes niistä maksaa hintaa”; yritys kokee pelkän rahan tekemisen sijaan tärkeimmäksi asiakseen intohimon toteuttamisen ja tärkeäksi kokemansa asian edistämisen. Yritys on rohkeasti perustettu palvelemaan pientä ryhmää, jonka tarpeisiin ei tarjontaa merkittävästi ole. Saamelaiskulttuurin näkyväksi tekeminen antaa työlle merkitystä, joka koetaan keskeiseksi. Kuka: Jussi Isokoski, s. 1981 Yritys: Tuuparecord Oy, Raahe, perustettu 2004 Toimiala: Tapahtumatekniikkaa sekä äänite- ja videotuotantoa, äänitekustantamista Henkilöstö: Kolme täysipäiväistä työntekijää ja 11 freelanceria Liikevaihto 2012: 190 000 Näin voittaja valitaan Jokainen valtakunnallisen Vuoden Nuori Yrittäjä -kilpailun finalisti on aluejärjestön tai toimialan jo valitsema alueellinen voittaja. Valtakunnallisen kilpailun voittaja valitaan vertaisarvioinnilla, jota edustaa ansioitunut ja monipuolisesti edustava yrittäjäraati: Ida Hakola, yrittäjä, toimitusjohtaja, sisältöstrategiatoimisto Vapa Media Antti Järvinen, yrittäjä, toimitusjohtaja, ToinenPHD Sam G Nieminen, omistaja, toimitusjohtaja, SGN Group Marianne Heikkilä, toiminnanjohtaja, päätoimittaja, Marttaliitto Kari Hiltunen, järjestöjohtaja, Suomen Yrittäjät Tapani Jarmas, yrittäjä, Suomen Yrittäjien nuorten yrittäjien valiokunnan puheenjohtaja Palkinnon voi voittaa enintään 35 vuotta täyttänyt yrittäjä. Yrityksen on tullut toimia vähintään kolme vuotta ja sen tulee työllistää omistajansa lisäksi vähintään yksi henkilö. Kriteerinä ovat myös jatkuvan menestymisen edellytykset ja hyvä taloudellinen peruskunto. Tavoitteena on löytää voittajaksi yritys ja yrittäjä, joka toiminnallaan henkii uutta. Tärkeää on, että palkittavissa yrityksissä on löydettävissä tekijöitä, jotka edustavat toiminnan dynamiikkaa, tulevaisuususkoa, uutta ajattelua ja sellaista ennakkoluulottomuutta, jota voidaan vuoden nuorelta yrittäjältä edellyttää ja toivoa.