3.11.2015 klo 12:00

Vuoden omistajanvaihdosasiantuntija on Juha Tall

Vuoden 2015 omistajanvaihdosasiantuntija on kauppatieteiden tohtori Juha Tall. Hän on tehnyt pitkään käytännön tasolla yrityskauppoja edistävää työtä. Myös hänen väitöskirjansa käsittelee omistajanvaihdoksia. Palkinnosta päätti Suomen omistajanvaihdosseura, ja se jaettiin Omistajanvaihdos 2015 –konferenssissa Helsingissä tiistaina.

Juha Tall toimii projektitutkijana Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä. Tall on ollut mukana omistajanvaihdostyössä vuodesta 2001 alkaen ja on Suomen Omistajanvaihdosseura ry perustajajäsen. Lähes 15 vuoden tutkimisen ja käytännön tason työn jälkeen Juha Tall on edelleen kiinnostunut omistajanvaihdosilmiöstä ja jatkaa pitkäjänteistä työtään omistajanvaihdosten kehittämiseksi ja esiintuomiseksi.

– Vallitsevan perinteen mukaan omistajanvaihdoksissa kaupan kohteena on yleensä koko yritys, mutta tuoreiden tutkimusten mukaan liiketoimintaa voidaan onnistuneesti myydä ja ostaa myös osissa, Juha Tall sanoo.

Liiketoiminnan osien muodostamaa yrityskauppojen uutta aaltoa hän kutsuu nimellä Yrityskauppa 2.0.

– Näissä kaupoissa hinta on kohdallaan, neuvottelut etenevät ripeästi ja joskus tuloksena on kaksi kasvuyritystä eli omistajanvaihdos sysää sekä ostajan että myyjän kasvuun.

Tall on tuottanut laajasti tietoa ja ymmärrystä yritysten omistajanvaihdosilmiöstä tutkimusten kautta. Tall on aktiivinen toimija ja tunnustettu osaaja liittyen yritysten omistajanvaihdoksiin myös kansainvälisellä kentällä.

Lisätietoja:
Projektitutkija Juha Tall, Seinäjoen Ammattikorkeakoulu, p. 040 8680197