2.2.2014 klo 17:20

Vuoden parhaat yrittäjäyhdistykset Kaavilla, Suomussalmella, Lopella ja Vaasassa – Suomen Kunto- ja Terveysliikuntakeskusten Yhdistys paras toimialajärjestö

Kaavin, Suomussalmen, Lopen ja Vaasan Yrittäjät palkittiin sunnuntaina Suomen Yrittäjien vuoden 2013 parhaina paikallisyhdistyksinä. Vuoden 2013 toimialajärjestö on Suomen Kunto- ja Terveysliikuntakeskusten Yhdistys. Parhaat yhdistykset valittiin jäsenmäärän mukaan neljässä sarjassa: alle 100, 100–199, 200–500 sekä yli 500 jäsenyritystä.

Kaavin Yrittäjät vahvistaa kuntansa vetovoimaa

Pienimpien yhdistysten sarjassa palkittiin savolainen Kaavin Yrittäjät. Yhdistys tekee luontevaa ja monipuolista yhteistyötä Kaavin kunnan kanssa. Vaikka väki vähenee, yrittäjät ja kunta parantavat yhdessä yrittäjyyden olosuhteita Kaavilla. Kaavin Yrittäjien kädenjälki näkyy kaikille kuntalaisille: yhdistys on järjesti mm. Yö-yhtyeen ja Popedan keikat Kaavilla.

Suomussalmen Yrittäjät ei kavahda välimatkoja

Alle kahdensadan jäsenen sarjassa paras oli kainuulainen Suomussalmen Yrittäjät. Vaikka maantieteellisesti isossa kunnassa on todella pitkät välimatkat, järjestö onnistuu saamaan väkeä yrittäjätapahtumiin. Jäsenyritykset ovat mukana mm. keilauskilpailuissa, Ilmarin souduissa, maakuntajuhlissa ja hankinta- ja e-laskukoulutuksissakin. Kunnan kanssa yhdessä tehty puhelinluettelo palvelee kuntalaisia ja nelikielinen palveluopas matkailijoita.

Yrittäjyys korostuu Lopen kunnan strategiassa

Alle 500 jäsenyrityksen sarjan ykkönen oli Lopen Yrittäjät Hämeestä. Paikallisyhdistys vaikutti määrätietoisesti kunnan strategiaan, ja yrittäjyys nostettiin siinä kolmen tärkeimmän asian joukkoon. Kunnassa on jo aivan arkipäivää, että päätösten vaikutuksen kunnan yrityksiin arvioidaan ennen päätöksen tekemistä – yritysvaikutusten arviointia tehdään jokaisessa lautakunnassa. Tiedottamisessa hyödynnetään mm. kunnan sähköistä tiedotusjärjestelmää ja lehtien yrittäjänumeroita.

Vaasan Yrittäjät hurjassa kasvussa

Suurimpien yhdistysten sarjan voitti Vaasan Yrittäjät Rannikko-Pohjanmaalta. Järjestön jäsenmäärä jatkoi edellisvuosien kasvusuuntaa ja kasvoi viime vuonna 135 yrityksellä. Yhdistys on tehnyt paljon yhteistyötä kaupungin kanssa. Viime syksynä yhdistys ja kaupunki toteuttivat yhdessä Tarjoajan oppaan suomeksi ja ruotsiksi. Oppilaitosyhteistyön kautta tarjotaan tutkimusmahdollisuuksia yrityksille ja harjoittelupaikkoja opiskelijoissa.

Vuoden toimialajärjestö SKY liikutti kuluttajia

Vuoden toimialajärjestönä palkittiin Suomen Kunto- ja Terveysliikuntakeskusten Yhdistys SKY ry. Se järjesti Liikuntapäivä–tapahtuman lokakuussa. Tapahtumalla tehtiin järjestön jäsenyritysten palveluita tutuksi kuluttajille ja muistutettiin liikunnan merkityksestä. Se teki myös järjestöä tunnetuksi. Suomen Yrittäjät oli mukana tempauksessa. Lisäksi SKY tehosti edunvalvontaansa.

Tunnustukset jaettiin Puheenjohtajien neuvottelupäivillä Helsingissä sunnuntaina. Palkitut saivat tuhannen euron rahapalkinnon. Palkinnot jaettiin nyt kuudetta kertaa.