4.6.2013 klo 15:05

Yhdenvertaisuuslainsäädäntö etenemässä kummalliseen suuntaan

Suomen Yrittäjät vastustaa jyrkästi yhdenvertaisuuslain soveltamisalan ulottamista yritysten välisiin suhteisiin ja yritysten sisäiseen toimintaan.

Yhdenvertaisuuslakia ollaan muuttamassa. Esitysluonnoksen mukaan yhdenvertaisuuslakia sovellettaisiin tulevaisuudessa myös yritysten välisiin suhteisiin ja yritysten sisäiseen päätöksentekoon. Kyseessä olisi merkittävä muutos, joka saattaa johtaa ennakoimattomiin ja yllättäviin seuraamuksiin.

— Koko ajatus siitä, että esimerkiksi osakeyhtiötä voisi syrjiä samalla tavalla kuin ihmistä, on absurdi, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula sanoo.

Yritysten välisissä sopimussuhteissa keskeistä on sopimusvapaus eli osapuolten vapaa oikeus valita itse sopimuskumppaninsa ja tehdä haluamansa sisältöinen sopimus. Sopimuksen solmimiseen ja voimassaoloon vaikuttavat tekijät palautuvat usein yrityksen puolesta toimivien henkilökohtaisiin suhteisiin ja keskinäiseen luottamukseen.

— Kun yrittäjä valitsee liikekumppaneita, ei henkilökohtaisten mieltymysten noudattamista voida pitää moitittavana, Makkula toteaa.

Uhkana oikeudellinen epävarmuus ja perusteettomat syytökset

Soveltamisalan laajentaminen aiheuttaisi oikeudellista epävarmuutta ja avaisi mahdollisuuden tarkoitushakuisten ja perusteettomien väitteiden esittämiseen. Esimerkiksi urakkasopimuksen hävinnyt osapuoli saattaisi väittää, ettei ole saanut urakkaa, koska kuuluu johonkin vähemmistöön, vaikka mistään tällaisesta ei todellisuudessa olisi kyse. Todistusvastuu syrjimättömyydestä olisi esityksen mukaan käytännössä tilaajayrityksellä, joka on vain halunnut tehdä liiketoimintansa kannalta järkevimmän ratkaisun.

Ei perusteita muutokselle

Esitysluonnoksessa ei perustella soveltamisalan laajentamista yritysten välisiin suhteisiin. — Onkin vaarana, että hyvästä perustarkoituksestaan huolimatta yhdenvertaisuuslaista tulee yleisen soveltamisalan johdosta jonkinlainen viimesijainen lyömäase, jota pyritään käyttämään tarkoituksella väärin tai esimerkiksi lisäpainostuksena muiden vaatimusten ohella. Tämä johtaa väistämättä myös yhdenvertaisuuslainsäädännön yleisen arvostuksen heikentymiseen, Makkula toteaa. Suomen Yrittäjät vastustaa edellä mainituista syistä jyrkästi soveltamisalan ulottamista yritysten välisiin suhteisiin ja yritysten sisäiseen toimintaan. — Ihmisten yhdenvertaisuuden turvaaminen on tärkeää. Yritystoimintaa ei kuitenkaan pidä lähteä sääntelemään lailla, jota ei ole siihen alun perinkään tarkoitettu, Makkula sanoo.

» Lue Suomen Yrittäjien lausunto oikeusministeriölle tästä linkistä

Lisätietoja:
lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2951, janne.makkula@yrittajat.fi