23.10.2010 klo 13:00
Tiedote

Yksinyrittäjät eivät toimi yksin

Yksinyrittäjä tekee työtään yrittäjäverkostossa. Yli puolet yksinyrittäjistä ilmoittaa toimivansa verkostomaisesti oman toimialansa tai sitä täydentävien yritysten kanssa. Joka kolmannen yksinyrittäjän yhteistyöverkoston laajuus on vähintään 6 yritystä tai yrittäjää.

Osa yhteistyöstä on säännöllistä kuukausittaista palvelujen ostamista muilta yrityksiltä. Tällaista kiinteää taloudellista yhteistyötä yksinyrittäjät harjoittavat tyypillisesti 2-3 muun yrittäjän tai yrityksen kanssa.

Pysyvän elinkeinon lisäksi yksinyrittäjyys näyttää olevan valittu elämäntapa.

– Melkein 80 prosenttia yksinyrittäjistä vakuuttaa jatkavansa nimenomaan yksinyrittäjänä aivan varmasti tai hyvin todennäköisesti. Mitä pitempään on toiminut yrittäjänä, sitä varmempaa on yrittäjyyden jatkaminen. Siirtyminen palkkatyöhön ei heitä houkuttele, johtaja Timo Lindholm Suomen Yrittäjistä toteaa.

Tulokset on saatu Suomen Yrittäjien tekemästä yksinyrittäjäkyselystä, johon vastaisi syyskuussa yli 1 200 yksinyrittäjää eri puolilta Suomea.

Työvoiman palkkaamisen kynnys on korkea

Lähes 60 prosenttia yksinyrittäjistä ei ole missään yritystoimintansa vaiheessa palkannut ulkopuolista työvoimaa. Painavimmat perusteet palkkaamattomuuteen ovat, ettei yrityksessä riitä töitä yhtä useammalle työntekijälle ja ettei yrittäjällä ole tarvetta eikä halua toimintansa oleelliseen laajentamiseen.

– Työn sivukuluja pidetään liian suurina, jotta yksinyrittäjä palkkaisi ensimmäisen työntekijän. Sivukulujen pitäisi vähintään puolittua nykyisestä, jotta palkkaamiseen oltaisiin valmiita, ympäristöekonomisti Sampo Seppänen tiivistää.

Häiritsevä markkinointi on yleistä

Yrittäjät kokevat olevansa aktiivisen markkinoinnin kohteena. Puolet yksinyrittäjistä saa puhelin- tai sähköpostimarkkinointia viikoittain ja joka viides päivittäin. Huomattavaa osaa markkinoinnista pidetään häiritsevänä tai harhaanjohtavana. Kyselyn mukaan vain 17 prosenttia yksinyrittäjistä ei ole tänä vuonna joutunut häiritsevän tai harhaanjohtavan markkinoinnin kohteeksi.

>> Lue tutkimus: Yksinyrittäjäkysely 2010

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät
johtaja Timo Lindholm, p. (09) 2292 2856 ja
ympäristöekonomisti Sampo Seppänen p. (09) 2292 2843