Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Johanna Erjonsalo
4.7.2024 klo 06:00

Yrittäjägallup: Englannista ei haluta virallista kieltä

Vain joka kymmenes pk-yrittäjä haluaa englannista virallisen kielen Suomeen, kertoo tuore Yrittäjägallup.

Pk-yrittäjäkunnassa eniten englannin virallisen kielen kannatusta on yli kymmenen henkeä työllistävissä (15 prosenttia), teollisuudessa (14 prosenttia) ja alle 40-vuotiaiden yrittäjien parissa (14 prosenttia). Vähiten kannatusta on Pohjois-Suomessa (5 prosenttia).

Yrittäjägallupiin vastasi 3.–12. kesäkuuta 1 080 mikro- ja pk-yritysten edustajaa. Vastaajista 45 prosenttia oli yksinyrittäjiä.

Englannin nostamista viralliseksi kieleksi on esittänyt mm. Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen viime keväänä. Pölösen mukaan englanti virallisena kielenä vahvistaisi Suomen asemaa kansainvälisessä kilpailussa ulkomaisesta työvoimasta.

– Yrittäjäkunta ei näe englannin virallistamista ratkaisuna työperäisen maahanmuuton lisäämiseen. Työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan, mutta siihen pitää löytää muita ratkaisuja, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

– Hyvä ratkaisu on tarjota englanninkielisiä palveluita – yksityisiä ja julkisia – mutta vähintään yhtä tärkeää on panostaa suomen ja ruotsin taidon opettamiseen ja oppimiseen.

– Kun osaa Suomessa puhuttavia kieliä, myös kotoutuminen on helpompaa ja kynnys jäädä Suomeen matalampi. Suomen ja ruotsin osaamiseen pitäisi panostaa enemmän ulkomaisten opiskelijoiden valinnoissa ja koulutuksessa. Kun osaa kotimaisia kieliä, työllistää paremmin ja kotoutuminen Suomeen käy sujuvammin.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Näin kysyttiin

Yrittäjien Verianilla teettämään tutkimukseen vastasi 1 080 pk-yritysten edustajaa 3.−12.6.2024.
Tutkimustulosten luottamusväli on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätiedot: Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, 040 504 1944