Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä. Kuva: Markus Sommers
7.4.2022 klo 08:39

Yrittäjägallup: Iso osa yrityksistä pitää tietomurtoja liiketoimintariskinä – tietoturvaosaamisessa parannettavaa

Yrityksistä 34 prosenttia arvioi tietomurrot suureksi tai melko suureksi riskiksi liiketoiminnalle. Vain seitsemän prosenttia ei näe lainkaan riskejä, kertoo Yrittäjägallup. – Ukrainan sota ja siihen liittyvä kyberoperointi korostaa myös pk-yritysten tietoturvatyön merkitystä. Pitää olla varautunut erilaisiin operaatioihin. Ei saa olla liian sinisilmäinen, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

58 prosenttia yrityksistä pitää tietoturvasta huolehtimista erittäin tärkeänä. Melko tärkeäksi sen kokee 31 prosenttia yrityksistä.

– Pk-yritysten tietoturvallisuus perustuu pitkälti asianmukaisten tietojärjestelmien valintaan sekä käyttöön ja on monessa suhteessa digipalveluiden tarjoajien huolellisuuden varassa, Mikkilä sanoo.

– Eri sovellusten ja toimittajien arvioiminen on pienemmälle yritykselle usein haastavaa. Yritykset tarvitsevat parempia tapoja vertailla järjestelmien ja palveluntarjoajien kybersuojan tasoa.

Yrityksistä 56 prosenttia arvioi tietoturvansa tason hyväksi, 15 prosenttia erinomaiseksi. Tätä heikommaksi tason arvioi 27 prosenttia yrityksistä.

Yrittäjägallupin tiedonkeruu tehtiin 9.–15.2.2022 eli juuri ennen Ukrainan sotaa.

”Ihminen on usein tietoturvan heikoin lenkki”

61 prosenttia yrityksistä kokee esteitä tietoturvan toteutumisessa. Merkittävimpiä esteitä ovat osaamisen puute ja tietoturvan kustannukset.

– Ihminen on usein tietoturvan heikoin lenkki. Digitaalisia työtapaturmia ehkäistään parhaiten henkilöstön osaamista ja digiturvakulttuuria vahvistamalla, Mikkilä muistuttaa.

– Käytännönläheiset koulutukset, oppaat sekä yhteiskunnan eri sektorien yhteiset kyberturvaharjoitukset ovat tähän parhaita tapoja. Näiden on vastattava paremmin myös pk-yritysten tarpeisiin.

Pk-yrityksiä opastettava varautumaan tietomurtoihin

Noin joka kymmenes yritys kertoo joutuneensa tietomurron tai sen yrityksen kohteeksi. Yli 10 henkilön yrityksistä ja teollisuusyrityksistä näin kertoo joka viides.

Reilu puolet yrityksistä tietää, miten toimia tietomurron tapahduttua. Epävarmoja tai tietämättömiä on 41 prosenttia.

– Tietomurto voi tulla yritykselle kalliiksi. Nopea ja tehokas reagointi rajaa vahinkoja. On tärkeätä tietää, miten toimia murron tapahduttua. Pk-yrityksiä on kannustettava varautumaan tietomurtoihin sekä opastettava toimimaan oikein niiden tapahduttua, Mikkilä toteaa.

Kantarin tutkimuksessa haastateltiin 1 049 pk-yritysten edustajaa. Luottamusväli on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä

Lisätiedot: Joonas Mikkilä, digi- ja koulutusasioiden päällikkö, 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi

Muita kiinnostavia aiheita