6.6.2012 klo 12:06

Yrittäjän työttömyysturvaan tulossa merkittäviä parannuksia

Työ- ja elinkeinoministeriö on toimittanut lausunnolle ehdotuksen, jossa esitetään useita merkittäviä parannuksia yrittäjän ja tämän perheenjäsenen työttömyysturvaan. Yrittäjä tai hänen perheenjäsenensä pääsisi jatkossa nykyistä helpommin työttömyysturvan piiriin, kun yritystoiminta päättyy. Yrittäjän sosiaaliturvaa kehitettäessä juuri työttömyysturvan korjaukset ovat tärkeimmät.

Tähän asti yrittäjän on ollut järjestelmän monimutkaisuuden vuoksi vaikea päästä työttömyysturvan piiriin, vaikka yrityksen toiminta tosiasiallisesti olisikin päättynyt. Jatkossa riittäisi, että yrityksen toiminta on lopetettu, ja yrittäjä on tehnyt siitä ilmoituksen ennakkoperintä-, työnantaja- ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.

— Käytännössä yrittäjä pääsisi nykylain mukaisissa keskeytystilanteissa suoraan työttömyysturvalle ilman erillistä odotusaikaa. Heillä säilyisi myös paremmin mahdollisuus aloittaa yritystoiminta uudelleen tilanteen sen salliessa, koska kaupparekisteristä poistoa ei enää edellytettäisi, lainopillinen asiamies Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä summaa.

Hellstén oli mukana työryhmässä, joka valmisteli kyseistä työttömyysturvalain muutosta.

Palkansaajaan rinnastettavilla yksinyrittäjillä työttömyysturvan saamista ei estäisi jatkossa se, että yrittäjällä on useampiakin toimeksiantajia. Työttömyyskorvauksen saamiseksi olisi vain esitettävä selvitys toimeksiantosuhteiden päättymisestä.

— Tällä muutoksella parannetaan olennaisella tavalla freelancereiden ja muiden vastaavien yksinyrittäjien tilannetta, Hellstén sanoo.

Myös sivutoimisessa ja kausiluonteisessa yrittäjyydessä työttömyysturvan piiriin pääsemisen edellytyksiä kevennettäisiin. Tällä on merkitystä erityisesti silloin, kun henkilö harkitsee yrittäjäksi siirtymistä, mutta yrittäjätyötä olisi tarjolla vain sivutoimisesti tai kausiluonteisesti.

Yrittäjän yritystoiminnassa työllistyneen perheenjäsenen asemaa helpotettaisiin siten, että yrittäjän perheenjäsenellä olisi oikeus työttömyysetuuteen myös lomautusajalta, mikäli yrityksestä olisi lomautettu myös muita kuin perheenjäseniä. Tällä hetkellä perheen yrityksestä lomautettu perheenjäsen on jäänyt vaille työttömyysturvaa.

— Perheenjäseniä koskevalla muutoksella tasa-arvoistetaan perheenjäsenten kohtelua muihin palkansaajiin nähden. Kyseiset henkilöt eivät perustellusti ymmärrä olevansa työttömyysturvassa yrittäjiä ja heitä kohdellaan työpaikallaan kuten muitakin yrityksen työntekijöitä, Hellstén sanoo.