23.10.2010 klo 18:30

Yrittäjäpalkinnot kannustavat yhä parempaan

Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon sai tänä vuonna neljä yritystä, joiden liikeideat kantavat Suomea. Palkittavat yritykset olivat Finn-Savotta Oy, Isojoen Konehalli Oy – IKH, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy ja Vahterus Oy. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien Valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä Turussa lauantaina 23.10.2010.

Finn-Savotta Oy

Finn-Savotta Oy valmistaa retkeilyvarusteita siviileille ja varusteita armeijalle. Tuotevalikoimassa on ahkioita, asetarvikkeita, kaminoita, karttalaukkuja, laavuja, leiritelttoja, lumikenkiä, maakuupusseja, metsästysliivejä, reppuja ja rinkkoja. Yritys tekee 20 000 varusmiehelle taisteluliivit vuoteen 2012 mennessä.

– Kaikki Suomen sotilaat pääsevät kantamaan tuotteitamme, Finn-Savotta Oy:n toimitusjohtaja Riitta Halme kertoo.

Finn-Savotta valmistaa myös Suomen Punaiselle Ristille sairaalatelttoja. Katastrofialueille menevät teltat on suunniteltu ääriolosuhteisiin, joten niissä on tarpeen mukaan ilmastointilaitteet, kylmiöt, lämmittimet, pimiöt ja tuulettimet. Rauhanturvaajien käytössä olevat teltat palaavat Karstulaan huollettavaksi.

– Esimerkiksi nyt puhdistettavana ja korjattavana ovat Tsadin punaista hiekkaa täynnä olevat teltat, Anita Halme kertoo.

Isojoen Konehalli Oy – IKH

Isojoen Konehalli Oy – IKH harjoittaa teknistä tukkukauppaa. IKH tuo maahan ja myy työkaluja, akkuja, kiinnikkeitä, koneita, renkaita, traktoreita, traktorin varaosia ja -tarvikkeita, työasuja ja työkoneita. Maahantuontia on yli 30 maasta ja tavaran toimittajia yli 400. Isojoen Konehalli Oy:llä on Kauhajoella logistiikkakeskus, josta lähtee päivittäin 4-5 rekallista tuotteita. On vaikea keksiä mitä harrastuksiin, koneiden ja traktoreiden korjaukseen, metsän ja puutarhan hoitoon, mökkeilyyn tai rakentamiseen liittyvää tavaraa myyntivarastosta ei löydy.

– Haluan, että varaston 50 000 nimikettä ovat hyvässä järjestyksessä, Isojoen Konehallin toimitusjohtaja Ilkka Alakortes pelkistää.

Yrityksen brändi on uudistettu. Itsenäisinä yrittäjinä, kauppiaina IKH-ketjussa toimivat Työkaluässä ja LongLife liikkeet käyttävät IKH –logoa.

– Kauppiasvetoisuus on toimintamallimme. Liikkeiden nimet ovat: IKH Työkalut ja IKH Varaosat, Ilkka Alakortes kertoo.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy:n valmistaa olutta, siideriä ja virvoitusjuomia. Nykyinen Laitilan Wirvoitusjuomatehdas perustettiin 1995. Tuotanto aloitettiin limonadilla ja vuonna 1997 ryhdyttiin valmistamaan siidereitä. Vuonna 1998 valmistettiin parhaimmillaan 2500 pulloa päivässä, nyt tuotetaan juomia 19 miljoonaa litraa vuodessa.

– Meillä on ollut kaksi siunausta: pers’aukisuus ja täydellinen tietämättömyys. Molemmat asiat ovat matkan varrella pakottaneet luovuuteen ja ajaneet ajoittain lähes holtittomaan riskinottoon, toimitusjohtaja Rami Aarikka kertoo.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy:llä on 500 osakasta, joista satakunta käy yhtiökokouksessa, joka järjestetään Laitilan 50-luvulla valmistuneessa Kinoteatterissa.

– Yhtiö julkaisee omaa Tehdaslehti Oivaa, jonka levikki on noussut ilmoittajien ansiosta 250 000:een. Markkinointi onkin parhaimmillaan silloin kun sen maksaa joku muu, Aarikka veistelee.

Oluesta syntyvä mäski syötetään maatiloilla lehmille ja lampaille. Yrityksen energian, jäteveden ja veden kulutukset pidetään hallinnassa. Esimerkiksi tehtaalla tarvittava sähköenergia on tuotettu tuulivoimalla vuodesta 2001.

Vahterus Oy

Vahterus Oy siirtää energiaa lämmön muutoksilla. Yritys hyödyntää perinteistä ”pyykkilauta” virtauksen ominaisuutta liikuttaa lämpöä tehokkaasti levylämmönsiirtimillä; lauhduttimilla, höyrystimillä ja erilaisilla kaasusiirtimillä. Yrityksen valmistamat tuotteet lähtevät Uudenkaupungin Kalannista kansainvälisiin käyttökohteisiin: energia-, kylmä- ja prosessikemian sovelluksiin. Vahterus Oy:n levylämmönsiirtimiä käytetään jalostamoissa, jääradoilla, teollisuuskylmävarastoissa, voimalaitoksissa ja öljynporauslautoilla.

– Sata vuotta vanha pyykkilauta kertoo oivallisesti mistä on kyse, Vahterus Oy:n toimitusjohtaja Mauri Kontu sanoo.

Vahterus Oy oli kestävää tulevaisuutta rakentava yritys jo ennen kuin ympäristökysymykset nousivat keskusteluun. Yhtiön tuotteilla parannetaan teollisuuden prosessien energiatehokkuutta. Perinteisten saastuttavien kylmäaineiden, freonien sijaan Vahterus Oy:n tuotteissa käytetään ympäristöystävällistä hiilidioksidia ja ammoniakkia. Ulkomaankauppaa on käyty perustamisesta lähtien.

– Meillä on jatkunut perustamisesta lähtien 19 vuoden kasvuputki. Viime vuonna liikevaihto laski, mutta nyt mennään taas kohti nousua. Uudenkaupungin autoteollisuus on opettanut Vakka-Suomea teolliseen tekemiseen. Autotehtaan positiivista merkitystä ei voi liikaa korostaa., Mauri Kontu toteaa.

Suomen Yrittäjäin Keskusliitto ja Fennia ovat perustaneet Valtakunnallisen Yrittäjäpalkinnon vuonna 1968. Aiemmin palkittuja yrityksiä ovat mm. Lappset Group, Polar Electro ja Rocla.

Lisää tietoa ja kuvia yrityksistä:

>> Vahterus Oy
>> Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy