19.9.2012 klo 15:18

Yrittäjät ottavat mielellään presidentin haasteen vastaan

Yrittäjät arvostavat sitä, että tasavallan presidentti Sauli Niinistö vetoaa yrityksiin nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä.

– On aivan oikea havainto kohdistaa katse yrityksiin, koska yrityksissä ovat ne työt, joita tekemään nyt työn ulkopuolella olevat nuoret pitää saada, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna toteaa.

Presidentti Niinistö kommentoi ajankohtaista keskustelua syrjäytymisen ehkäisemisestä maakuntamatkallaan Iisalmessa tiistaina. Presidentti vetosi yrittäjiin, jotta nämä palkkaisivat nuoria töihin. Mikko Simolinnan mukaan nuorten syrjäytymistä koskenut keskustelu ja toimenpiteet ovat tähän saakka turhan paljon suuntautuneet vain julkisen vallan erilaisiin toimiin ja budjettivarojen käyttöön tässä asiassa. Se ei Simolinnan mukaan riitä. Hänestä presidentti Niinistön asettaman työryhmän ehdotukset ovat hyviä. Yritykset ovat Suomen Yrittäjien viime keväänä tekemän kyselyn perusteella kyllä hyvin valmiita ottamaan nuoria työssä oppimaan, jos se vain tehdään yrityksille myös talouden realiteetit huomioon ottaen mahdolliseksi. Myös nuoret itse ovat selvitysten perusteella erittäin kiinnostuneita nimenomaan käytännön työn kautta ammattiin opiskelemisesta. Yrittäjäjärjestö ehdotti vuosi sitten liittokokouksessaan toimenpiteitä, joilla oppisopimusväylä avattaisiin laajasti kaikille nuorille ammatin hankkimiseksi. – Se auttaisi erityisesti niitä nuoria, joille oppilaitosmuotoinen opiskelu ei sovi ja jotka sen takia uhkaavat jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle, Simolinna toteaa. Yrittäjäjärjestön viesti on ollut, että oppisopimuksella opiskelu pitää nuorten ihmisten kohdalla rinnastaa muuhun opiskeluun ja muuttaa myös järjestelmän taloudelliset puitteet tämän mukaisiksi. Lisätietoja puheenjohtaja Mikko Simolinna, Suomen Yrittäjät, p. 050 572 0449, ’); // –>