3.6.2013 klo 10:00

Yrittäjät SuomiAreenalla

Yhtä aikaa Pori Jazzin kanssa järjestettävä SuomiAreena kerää Poriin politiikan, elinkeinoelämän ja kulttuurin kärkinimiä. Yrittäjät ovat jälleen vahvasti mukana – yrittäjätapahtumia järjestetään pitkin viikkoa.

Yrittäjätilaisuuksissa ei kaihdeta tiukkoja aiheita. Niissä käsitellään kaavoitusta, työmarkkina-asiaa ja nuorten syrjäytymistä. Ote on kuitenkin kesäisen rento: kravatit, taskuliinat ja silkkihuivit saa jättää suosiolla kotiin.

Kangistuuko vihreä kasvu kaavoihin?

Yrittäjätapahtumista pelin avaa Honkajoen Yrittäjät maanantaina 15.7. kello 12, kun Honka Centerillä kysytään, kangistuuko vihreä kasvu kaavoihin. Aiheesta väittelevät kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.), opetusministeri Krista Kiuru (sd.), europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.), Tampereen teknillisen yliopiston professori Jukka Rintala ja Honka Holding Oy:n hallituksen puheenjohtaja Timo Rapila. Keskustelun vetävät viestintäkonsultti Hanna Lauren ja projektijohtaja Esa Merivalli.

Kuka uskaltaisi ravistella kolmikantaa?

Keskiviikkona 17.7. väännetään tosissaan työmarkkinoista. Alkulämmittelyksi Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus ja SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen ovat klo 10.45 haastateltavana suomiareena.fi -lavalla Porin keskustassa. Kaksikko jatkaa väittelyä klo 14 Kauppakeskus IsoKarhussa Suomen Yrittäjien tilaisuudessa Miksi kolmikanta on pyhä? Kuka uskaltaisi ravistella sitä? Mukaan vääntöön liittyvät kansanedustajat Jari Myllykoski (vas.), Arto Satonen (kok.) ja Kimmo Tiilikainen (kesk.). Porin Yrittäjien puheenjohtaja Jari Taimi kertoo, miten yrittäjä sopisi työehdoista, jos saisi itse päättää. Lastensuojelulaitos Ravanin työntekijä Anna-Leena Kankaanpää kertoo, miltä se työntekijän korvaan kuulostaa. Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Timo Lindholm ja juontaja Kaisa Löfgren tenttaavat kantoja myös Nordean Satakunnan aluejohtajalta Kari Kaivo-ojalta ja yleisöltä.

Yrittäjillä täsmälääke nuorisotyöttömyyteen

Torstaina 18.7. pureudutaan nuorten tilanteeseen: miten syrjäytymisvaarassa olevia nuoria saisi työn syrjään kiinni. Satakunnan Yrittäjien tilaisuus Koulutussopimus – Yrittäjien täsmälääke nuorisotyöttömyyteen kauppakäytävä BePOP:issa klo 10.30 kerää yhteen nuoret, yrittäjät ja ay-väen pohtimaan sitä, miten työpaikalla opiskeleminen olisi mahdollisimman houkuttelevaa. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna ja opiskelijat Lasse Lund ja Mirva Toivonen keskustelevat Suomen Yrittäjien koulutussopimusmallista. Yrittäjä Meinrad Rohner kertoo omia kokemuksiaan Keski-Euroopan ja Suomen työssäoppimismalleista. PAM:in kehittämisjohtaja Saana Siekkinen kertoo, miltä Rohnerin ideat ay-kulmasta kuulostavat. Lopuksi yrittäjä Tuula Savolainen, SuPer-liiton puheenjohtaja Silja Paavola ja ammattioppilaitos WinNovan rehtori Juha Vasama pohtivat sitä, voisiko hoitajia kouluttaa työpaikoilla. Keskustelijoita ja yleisöä jututtavat johtaja Rauno Vanhanen Suomen Yrittäjistä ja juontaja Elina Wallin.

Asiaohjelman lisäksi SuomiAreenalla pääsee myös juhlimaan, sillä Porin Yrittäjien perinteinen Pyryjazz-avaa juhlaviikon maanantaina.

Lue koko SuomiAreena-ohjelma tästä: