20.8.2009 klo 15:18

Yrittäjät torjuvat mediamaksun – Yleisradiolle rahat valtion budjetista

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo, että Yleisradion rahoittaminen mediamaksulla ei sovi yrittäjille.

• Esitys on pienituloisten asuntokuntien ja yrittäjien kannalta erityisen ongelmallinen, toimitusjohtaja Jussi Järventaus korostaa.

Esityksen mukaan 42 000 yritystä joutuisi maksamaan mediamaksua 525 euroa vuodessa. Lisäksi, yrittäjäperheen maksettavaksi tulisi kotitalouksilta perittävä 175 euron mediamaksu. Maksuvelvollisia olisivat pienetkin yritykset eli yritykset ja yhteisöt, joiden vuotuinen liikevaihto ylittää 400 000 euroa. Työryhmän esitystä mediamaksusta voidaan pitää ylimääräisenä verona yrittäjille.

Suomen Yrittäjien mielestä Yleisradion rahoittaminen suoraan valtion budjetista toisi Yleisradion toimintaan selkeyden, jolloin maksurasitus jakaantuisi veronmaksuperusteiden mukaisesti. Se toisi myös ryhdikkyyttä Yleisradion toimintaan.

• On perusteltua, että joka vuosi, budjetin laadinnan yhteydessä, tarkasteltaisiin kuinka paljon Yleisradio tarvitsee toimintaansa rahaa. Yleisradion ohjelmatuotannon kustannustehokkuuteen voitaisiin kiinnittää näin erityinen huomio. Lisäksi budjettirahoitus vapauttaisi pienituloisimmat Ylemaksusta kokonaan, Järventaus korostaa.

Julkisen palvelun laajuuteen on myös syytä puuttua. Rahoituspäätöstä tehtäessä on määriteltävä uudelleen Yleisradion julkisen palvelun velvoitteet. Uutisjakelun monipuolistuessa ja sekä verkko- että mobiilipalvelujen uusien käyttömuotojen vuoksi Yleisradion omien uutisten jakelun laajuutta on myös syytä pohtia ja päättää, mitkä ovat niiden julkisen palvelun tehtävät.

Valvontaan ja ohjaukseen pitää myös kiinnittää huomio. Työryhmän mielestä Yleisradion hallintoneuvosto olisi oikea elin valvomaan, miten Yleisradio selviää julkisen palvelun tehtävästään, julkisen palvelun ohjauksesta ja saamastaan rahoituksesta.

• Mielestäni tämä ei riitä. Yleisradio tarvitsee täysin uuden, riippumattoman valvovan ja ohjaavan elimen, Yle-neuvoston, jonka eduskunta nimittäisi. Elimessä voisi olla edustus kansanedustuslaitoksella, keskeisillä etujärjestöillä ja media-alan asiantuntijoilla, Järventaus vaatii.

Riippumaton Yle-neuvosto voisi turvata Yleisradion tarpeellisen ohjauksen ja valvonnan huomattavasti paremmin kuin yhtiön oma hallintoneuvosto.

Lisätietoja: Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015 ja viestintäpäällikkö Jarmo Hyytiäinen, p. 050 555 9965