9.3.2017 klo 13:43

Yrittäjät vastaa puoluejohtajien vetoomukseen: Jatkamme työn tarjoamista

Suomen Yrittäjät vastaa maan pienten ja keskisuurten yritysten puolesta puoluejohtajien vetoomukseen, että yritykset ovat rakentamassa suomalaisen työn tarinaa.

Puoluejohtajat vetosivat eilen työnantajiin, että työnantajat antaisivat lahjan 100-vuotiaalle Suomelle. Kahdeksan eduskuntapuolueen johtajat totesivat, että yrittäjyys ja työn tekeminen ovat keskeinen osa Suomen satavuotista tarinaa. He vetosivat, että työnantajat investoisivat Suomeen, työllistäisivät Suomessa ja palkkaisivat nuoria kesätöihin.

Suomen Yrittäjät vastaa maan pienten ja keskisuurten yritysten puolesta, että ne ovat rakentamassa suomalaisen työn tarinaa.

– Kotimaansa tunnustavat ja omistajistaan tunnistettavat suomalaiset pk-yritykset kantavat aina vastuunsa ja tekevät osansa isänmaan eteen. Poliittisella päätöksenteolla on välineet auttaa yrittäjiä tässä asiassa, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien, työ- ja elinkeinoministeriön ja Finnveran kuukausi sitten julkaisema Pk-yritysbarometri kertoo, että pk-yritysten arviot investointien lähiajan kehityksestä ovat aiempaa positiivisemmat, joskin investointiodotukset ovat edelleen hyvin alhaiset.

– Poliitikot voivat auttaa yrityksiä lisäämään investointeja päättämällä verotuksen myöhentämisestä varauksella. Kun yritys voisi tehdä tuloksesta esimerkiksi 20 prosentin varauksen, verotusta voidaan lykätä ja purkaa varausta joustavasti investointeihin, Mäkynen sanoo.

Suomen pienet ja keskisuuret yritykset ovat vastanneet uusien työpaikkojen luomisesta jo pitkään – koko 2000-luvun. Pk-yritykset ovat sinnitelleet pitkään kestäneen heikon taloustilanteen yli pitämällä kiinni henkilöstöstään.

– Poliitikot voisivat auttaa työllistämistä toteuttamalla hallitusohjelman kirjaukset paikallisen sopimisen edistämisestä ja helpottamalla henkilöperusteista irtisanomista. Se lisäisi työpaikkoja merkittävästi, Mäkynen sanoo.

Mäkynen muistuttaa, että valtaosa Suomen yrittäjistä yrittää yksin. Jos heistä pienikin osa palkkaisi työntekijän, työllisyysaste nousisi.

Suomen Yrittäjät on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa rohkaisemassa pk-yrittäjiä palkkaamaan kesätyöntekijöitä.

– Kannustan kaikkia suomalaisia yrittäjiä olemaan tässä mukana, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo Vastuullinen kesäduuni -kampanjan videolla.

Pentikäisen mukaan on tärkeää kansalaiskasvatusta tarjota nuorille työtä. Hän muistuttaa, että kesätyö on erittäin hyvä keino opettaa yrittäjyyttä.