7.11.2014 klo 12:15

Yrittäjät veivät viestinsä eduskuntaryhmien puheenjohtajille – sopiminen, verotus ja sääntely kärjessä

Mahdollisuus sopia työehdoista työpaikalla, kannustava verotus ja tolkkua sääntelyyn. Siinä yleisimmät yrittäjien viestit, joita Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen luovutti tänään eduskunnassa eduskuntaryhmien puheenjohtajille. Yrittäjän ääni -kampanjalla on kerätty jo noin 400 yrittäjän toiveet kansanedustajille.

“Pitää purkaa tupopöytä ja antaa yritysten siirtyä paikalliseen sopimiseen.”

”Yritysten toimintaedellytyksiä pitää parantaa selkeyttämällä verotuskäytäntöjä ja purkamalla turha byrokratia pois. Nyt byrokratiaa on vain lisätty.”

“Otettava käyttöön Viron veromalli, jolla yhteisöverotus jaksotetaan hetkeen, jolloin yrityksen tuloksesta nostetaan osinkoa.”

“Toiminimien verotusta on kevennettävä tasavertaisesti osakeyhtiöiden verotuksen kevennykseen nähden. Osakeyhtiöiden verotusta kevennettiin, mutta toiminimien verotus on kasvanut rajusti pääomaverotuksen tiukentumisen myötä.”

“Koko ajan kiristyvä lainsäädäntö ja vaatimukset viranomaisten puolelta menevät useammin jär-jettömyyden puolelle. EU määrittää suunnan, mutta käytännön järki pitää ottaa mukaan.”

Siinä esimerkkejä viesteistä, joita Suomen Yrittäjät puheenjohtaja Jyrki Mäkysen johdolla toimitti eduskuntaryhmien puheenjohtajille tänään.

Suomen Yrittäjät avasi kaksi viikkoa sitten osoitteessa www.yrittäjänääni.fi kampanjan, jolla kerätään yrittäjien viestejä päättäjille. Viestejä on kertynyt jo noin 400, ja kampanja jatkuu.

Lähes 40 prosenttia vastaajista piti tärkeimpänä asiana verotuksen saamista kannustavaksi niin, että yrittäjät voisivat kasvattaa firmojaan, luoda työpaikkoja ja investoida. Myös vaatimus sääntelyn järkeistämisestä ja tarve paikalliseen sopimiseen korostuivat.

Jo yli kymmenen vuoden ajan uudet työpaikat ovat Suomessa syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

– Onneksi aika laajasti jo ymmärretään, että Suomi tarvitsee yrittäjiä, jotta taantumasta noustaan. Teot kuitenkin puuttuvat vielä, Jyrki Mäkynen sanoo ja toivoo, että yrittäjien viesteillä on vaikutusta.

Eduskuntaryhmien puheenjohtajille näytettiin yrittäjien viestejä myös videolta:

Lisätietoja:
www.yrittäjänääni.fi
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi
tiedottaja Siri Markula, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2968, siri.markula@yrittajat.fi