18.2.2016 klo 09:00

Yrittäjien malli: Maakunnat elinkeinopolitiikan kehittäjiksi ja yrittäjät sote-palveluiden tuottajiksi

Valmistelussa oleva sosiaali- ja terveyspalvelu- ja maakuntauudistus vaikuttaa suoraan yritysten toimintaedellytyksiin. Mullistavinta ja samalla tärkeintä uudistuksessa on valinnanvapauden tuominen sote-palveluihin. Näin linjaa Suomen Yrittäjät.

– Maakunnista ei saa tehdä passiivisia toimijoita, jotka vain jakavat julkisia varoja tai hoitavat lupabyrokratiaa, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala vaatii.

Yrittäjien mukaan maakunnilla pitää olla valtaa ja vastuuta omasta toiminnastaan niin, että ne itse hyötyvät toimintansa kustannustehokkuudesta.

– Vero- ja rahoitusratkaisun pitää kannustaa maakuntia ja myös kuntia tekemään sellaista elinkeinopolitiikkaa, joka luo työtä ja talouskasvua – siis elinvoimaa koko alueelle, Kujala sanoo.

Suomen Yrittäjät julkisti torstaina mallinsa sote- ja maakuntauudistukseen. Raportti käsittelee uudistusta neljästä eri näkökulmasta: maakunnan elinkeinopoliittiset tehtävät, sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen, verotus ja rahoitus sekä julkiset hankinnat.

Vahva valinnanvapaus sote-palveluihin

Hallitus linjasi marraskuussa että, perustason sosiaali- ja terveyspalveluissa tulee toteuttaa täydellinen valinnanvapaus. Se on koko sote-uudistuksen suurin mullistus. Perusperiaate valinnanvapaudessa on, että raha seuraa asiakasta hänen itse valitsemaansa hoitopaikkaan.

Keskeistä on lisätä palveluiden käyttäjien ja järjestäjän vaikutusvaltaa niin, että ne yhdessä ohjaavat tuottajia tehostamaan ja kehittämään toimintaansa koko ajan.

– Jotta tämä onnistuu, kaikkien sote-palvelujen tuottajien omistuspohjasta riippumatta pitää olla samalla viivalla. Asiakas valitsee, kenen tarjoamia palveluja hän käyttää, ja rahoitus palvelujen tuotantoon tulee asiakkaan mukana, sanoo raportin valmistelussa mukana ollut SY:n työvaliokunnan jäsen, lääkäriyrittäjä Kari Varkila.

Jotta uudistus onnistuu, palvelujen tuotantorakenteen ja rahoitusjärjestelyn pitää olla oikeudenmukainen ja vaikuttava sekä asiakkaille, valtiolle, sote-alueille että palveluiden tuottajille.

– On varmistettava, että kaikki toimijat, erityisesti ketterät ja joustavat pienet tuottajat pääsevät mukaan tuottamaan palveluita, Varkila sanoo.

Yrittäjien raportissa esitellään yksityiskohtaisempi ehdotus valinnanvapauden toteuttamisesta: Ottamalla kotimaiset pk-yritykset mukaan sote-tuottajiksi nopeutetaan kansalaisten pääsyä palveluihin ja parannetaan laatua samalla, kun kilpailua hyödyntämällä kustannuskehitys kääntyy kestävämpään suuntaan.

Monituottajamalli myös elinkeinopalveluihin

Sote- ja maakuntauudistuksessa luodaan maakuntia, joille siirtyy nykyisten maakuntaliittojen tehtävät ja osa ELY-keskusten tehtävistä. Uudistus tehoaa parhaiten, jos samassa yhteydessä koko yrityspalvelujärjestelmää ja eri tahojen tuottamia palveluita tarkastellaan kokonaisuutena.

– Kaikki maakuntien järjestämisvastuulla olevat yrityspalvelut tulee tuottaa ensisijaisesti monituottajamallilla – esimerkiksi työvoimapalveluita tuottavat sekä julkinen että yksityinen sektori, Anssi Kujala sanoo.

– Hyvä toimintaympäristö ja kevyt hallinto ovat yrityksen menestykselle tärkeämpi kuin hallinnolliset rajat. Julkisen toimijan on vastattava siitä, että yrittäjät saavat yhdenvertaisesti palvelua alueesta ja yrityksen koosta riippumatta, Kujala sanoo.

Tarvitaan määrätietoista elinkeinopolitiikkaa

Suomen Yrittäjät korostaa, että kunnat ovat tulevaisuudessakin yrittäjien tärkeitä kumppaneita.
– Kunnan elinkeinopolitiikan onnistumisella on keskeinen vaikutus kunnan ja koko alueen elinvoiman kehittymiseen. Tämä edellyttää jatkossakin toimivia kuntien yhteistyön muotoja, esimerkiksi kehittämis- ja elinkeinoyhtiöiden avulla, Anssi Kujala sanoo.

Suomen Yrittäjien ja sen eri alojen toimialajärjestöjen asiantuntijat haluavat olla mukana valmistelemassa sote- ja maakuntauudistusta valtakunnallisella, maakunnallisella ja kuntatasolla.

Lisätietoja:
Lue raportti: Suomen Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen.
Katso Yrittäjien mallin esittelykalvot: www.yrittajat.fi/kunta
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, p. 040 587 2445, susanna.kallama@yrittajat.fi