6.5.2013 klo 12:00

Yrittäjille konkreettista tietoa oikeuksista puhelinmyyntitilanteissa

Suomen Yrittäjät jatkaa harhaanjohtavan markkinoinnin torjuntaa: Suomen Yrittäjät on yhdessä Tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa laatinut ohjeistuksen yrittäjän oikeuksista puhelinmyyntitilanteista. Ohjeille on hurja tarve.

Suomen Yrittäjät saa päivittäin lukuisia yhteydenottoja yrittäjiltä, jotka ovat saaneet laskun, tilausvahvistuksen tai muun syntyneestä sopimuksesta viestittävän dokumentin yritykseltä, jonka kanssa yrittäjät eivät ole tehneet sopimusta. — Laskun lähettänyt yritys tyypillisesti väittää, että yrittäjä on tälle soitetun markkinointipuhelun yhteydessä tilannut laskusta ilmenevän tuotteen tai palvelun, vaikka mitään sopimusta ei ole tehty, Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Tiina Toivonen kertoo. Yrittäjällä on yritystoiminnan muodosta riippumatta oikeus tarkastaa myyjän nauhoittamien puheluiden sisältö esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa osapuolilla on erimielisyyttä keskustelun sisällöstä. Muun muassa tästä kerrotaan Yrittäjälläkin on tietosuojaa –ohjeessa. Ohjeessa selvennetään myös se, että yrittäjä voi pyytää puhelinnauhoitteen sisältöä tarkastettavaksi lähettämällä myyjälle allekirjoitetun pyynnön skannattuna sähköpostin liitetiedostona. — Harhaanjohtavat toimijat ovat tarkoituksella hankaloittaneet tarkastusoikeuden toteuttamista kieltäytymällä vastaanottamasta sähköpostin liitetiedostona lähetettyjä tarkastuspyyntöjä. Nyt epäselvyyttä ei enää ole, ja tällainen pyyntö on hyväksyttävä, Toivonen toteaa. Hallitus on sitoutunut puuttumaan harhaanjohtavaan markkinointiin – työ vielä kesken Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus sitoutui hallitusohjelmassaan puuttumaan harhaanjohtavaan ja vilpilliseen markkinointiin. Yrittäjällä ja yrityksellä on oikeus aina kieltää itseensä kohdistuva puhelinmarkkinointi. Nykyiset suojautumiskeinot eivät kuitenkaan ole riittäviä. — Järjestelmälliseksi organisoituun ja osin jopa rikolliseen toimintaan, joka perustuu sopimattomien ja harhaanjohtavien menettelyiden käyttöön liike-elämässä, on pystyttävä puuttumaan nykyistä tehokkaammin, Toivonen vaatii. Joka vuosi noin 130 000 yhden hengen yritystä joutuu harhaanjohtavan markkinoinnin uhriksi. Samankaltaisia laskuja kertyy myös muille yrittäjille. Vilpillisiä ja aiheettomia laskuja maksetaan joka vuosi arviolta yli 20 miljoonan euron edestä. Suomen Yrittäjät on tehnyt ministeriöille aloitteen tarvittavista lainsäädäntötoimenpiteistä, jotta yrittäjät saisivat paremman turvan harhaanjohtavaa markkinointia vastaan. Lue yrittäjän oikeudet puhelinmyyntitilanteissa tästä linkistä: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yritystoiminnan_abc/yrittajan_tietosuoja_puhelinmyyntitilanteessa/