3.2.2014 klo 15:30

Yrittäjistä peräti 86 % aikoo äänestää europarlamenttivaaleissa

Yrittäjäkyselyssä 86 prosenttia vastaajista ilmoitti aikovansa äänestää EU-vaaleissa, 11 prosenttia oli vielä epävarmoja vain kolme prosenttia kertoi, ettei äänestä. Kysely tehtiin osana Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön yhteistä Pk-yritysbarometrin kyselyä. Siihen vastasi 4400 satunnaisesti valittua yrittäjää eri puolilta Suomea. Koko barometri julkistetaan tiistaina 10.2. Suomen Yrittäjien EU-vaaliohjelma julkistettiin 3.2.2014.

Yrittäjät aikovat rynniä vaaliuurnille toukokuussa järjestettävissä Euroopan parlamentin vaaleissa: Peräti 86 % yrittäjäkyselyyn vastanneista ilmoitti aikovansa äänestää.

– Kyselyn tulos osoittaa sen, että yrittäjät ymmärtävät EU:n merkityksen omalle työlleen. Lähes 70 prosenttia suomalaisyrityksiä koskevasta lainsäädännöstä kun tehdään EU:ssa, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala sanoo.

– Suomen kaltaiselle pienelle maalle aktiivinen vaikuttaminen ja rakentava yhteistyö muiden kanssa ovat ainoa toimiva keino hyödyntää EU-jäsenyyttä. Yrittäjät ovat oivaltaneet tämän, ja me kannustamme muitakin kansalaisia vaikuttamaan, Neimala sanoi maanantaina julkistaessaan Suomen Yrittäjien EU-vaaliohjelman.

Pienet yritykset otettava paremmin huomioon lainsäädännössä

EU-maissa on noin 21 miljoonaa yritystä. Niistä peräti 99,8 prosenttia on pieniä ja keskisuuria, eli työllistää alle 250 työntekijää. Pk-yrityksissä työskentelee lähes 70 prosenttia yksityisen sektorin työvoimasta, ja valtaosa yksityisen sektorin uusista työpaikoista syntyy pk-yrityksiin.

– Euroopan menestys edellyttää, että pienten yritysten kasvumahdollisuudet saadaan käyttöön. EU on tärkeä yrittäjyydelle, mutta yrittäjyys on vielä tärkeämpi EU:lle, Antti Neimala sanoo.

EU on tuonut Eurooppaan rauhaa ja vakautta. EU-jäsenyys on avannut Suomelle 500 miljoonan kuluttajan sisämarkkinat. Jäsenyys on tukenut talouskasvua, hyvää työllisyyskehitystä ja julkisen talouden tasapainoa. Sisämarkkinoiden nurja puoli on liiallinen sääntely, joka uhkaa jo koko EU-alueen kilpailukykyä.

– Sisämarkkinat luotiin 20 vuotta sitten lainsäädännöllä, joka keskittyi suurten yritysten tarpeisiin. Lainsäädäntö on edelleen liian raskasta pk-yritysten kannalta. On tehtävä totta pienet ensin –periaatteesta, jonka mukaan pienten yritysten olosuhteet otetaan huomioon lakien valmistelussa, Neimala sanoo.

Neimala muistuttaa, että jos halutaan turvata eurooppalaisten hyvinvointi, pitää parantaa yrittäjyyden edellytyksiä ja vahvistaa kilpailukykyä.

Kuinka yrittäjät kokevat EU-jäsenyyden?

Suomen Yrittäjät julkaisi EU-vaaliohjelmansa tänään. Ohjelmassa kannustetaan kansalaisia äänestämään, painotetaan yrittäjyyden tärkeyttä Euroopan talouskasvun ja työllisyyden kannalta ja ehdotetaan keinoja sääntelytulvan lopettamiseksi. Yrittäjät kertovat ohjelmassa, miten he kokevat Suomen EU-jäsenyden.

”Johtamani yritys on laajentunut Suomesta muihin Pohjoismaihin ja Baltiaan. Laajentuminen ei olisi ollut mahdollista ilman maiden EU-jäsenyyttä. Jäsenyyden myötä lainsäädäntöjärjestelmät toimivat. Ympäristö on nyt riittävän vakaa ja luotettava kaltaisellemme pienelle yritykselle.”

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja, United Software Distributors -ryhmän hallituksen puheenjohtaja Mikko Simolinna

”Eetu Lampi on 18-vuotias taikuriyrittäjä, joka ei osaa kuvitella elämää ilman EU:ta. Kerran keikan maksoi saksalainen yritys, euroissa tietenkin. Saksan ja Suomen markan kursseista ei tarvinnut välittää.
– Muistan kyllä, kun markka vaihtui euroon, vaikka en silloin vielä juuri rahaa käyttänyt, Lampi muistelee alakouluaikojaan.”

Imatran Seudun Yrittäjät ry:n jäsen taikuri Eetu Lampi

”EU:n sisämarkkinat toimivat yrityksemme kohdalla sanan täydellisessä merkityksessä. Kauppa esimerkiksi Vietnamin ja Venäjän kanssa on vaatinut vähintään kymmenkertaisesti rahaa ja työaikaa verrattuna EU:n sisäiseen kauppaan. Myös viisumikäytännöt ja niiden aiheuttaman työn ja vaivan ymmärtää vasta, kun tulee nopea lähtö kohdemaahan. EU:ssa nämä hoituvat sillä, että muistaa ottaa mukaan passin tai virallisen henkilökortin.”

Suomen Yrittäjien hallituksen jäsen, Päijät-Hämeen Yrittäjien puheenjohtaja, Ferroplan Oy:n toimitusjohtaja Pentti Patosalmi

”Olemme tehneet kauppaa Kiinaan 2000-luvun alusta lähtien. Tuomme sieltä valaisimia Suomeen. EU-jäsenyys on tärkeä mille tahansa suomalaiselle yritykselle, sillä kiinalaiset katsovat Suomea osana Eurooppaa. Pienenkin yrityksen markkinoinnissa auttaa, että kiinalaiset luottavat eurooppalaiseen laatuun, osaamiseen ja tietotaitoon.”

Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunnan jäsen, Lapin Yrittäjien puheenjohtaja, Virvatuli-Valaisimet Oy:n toimitusjohtaja Paula Aikio-Tallgren

Suomen Yrittäjien EU-vaaliohjelman voi lukea täältä: http://www.yrittajat.fi/yrittajyyden_eurooppa