25.9.2013 klo 14:39

Yrittäjyyden 10 pahinta jarrua

Suomen Yrittäjät laati karkean listan asioista, jotka jarruttavat pahiten yritysten kasvua, kilpailukyvyn parantumista ja investointeja. Yrittäjäjärjestö jatkaa asian käsittelyä syksyn aikana.

Yt-laki pienten kiusana Yhteistoimintalaki muodostaa yritysten kasvulle kynnyksen 19 työntekijän kohdalle. Laki kuormittaa turhaan pieniä yrityksiä, joissa työntekijöiden ja johdon suhteet ovat tutkimusten mukaan paremmat kuin suurissa yrityksissä. EU-säädökset mahdollistaisivat sen, että yt-laki koskisi vasta yli 49 työntekijää työllistäviä ja sitä suurempia yrityksiä. Vaikutus: Kasvun jarru Byrokratia rassaa hoivayrityksiä Jotta hoivapalveluja voidaan järjestää järkevästi ja tehokkaasti, tarvitaan kevyempiä normeja. Lisäksi viranomaisilta kaivataan kaavamaisen toiminnan sijaan harkintaa mitoituksia ja vaatimuksia sovellettaessa. Vaikutus: Kasvun jarru Työllistäminen liian riskialtista Jos uusi työntekijä osoittautuukin sopimattomaksi kyseiseen työhön, työsuhteen lopettaminen on yritykselle erittäin raskasta ja pahimmillaan kallista. Tämä nostaa kynnystä työllistää. Joko henkilöön liittyviä irtisanomisperusteita pitäisi lieventää, koeaikaa pidentää vuoteen tai määräaikaisten työsopimusten käyttömahdollisuutta laajentaa. Vaikutus: Kasvun jarru Veropolitiikka sahaa Veropäätösten linjan puute heikentää toimintaympäristön ennakoitavuutta pitkissä prosesseissa. Esimerkiksi sukupolvenvaihdosten verotusta kevennettiin vuonna 2009, mutta sitä kiristettiin vuosina 2012 ja 2013. Ruotsissa on käytössä malli, jossa vero maksetaan myyntivoittoverona vasta sukupolvenvaihdosyritystä tai sen osaa myytäessä. Vaikutus: Investointien jarru Pankkivero kolahtaa yrityksiin Pankit perivät veron kustannukset asiakkailtaan, jotkut jopa erikseen laskulla. Tämä ei ollut lainsäätäjän tarkoitus, vaan veron piti edistää pankki- ja rahoitussektorin vakautta. Sitä se ei kuitenkaan tee. Onneksi väliaikainen vero on voimassa vain vuosina 2013 – 2015. Vaikutus: Investointien jarru Työlainsäädäntö jäänyt ajasta pahasti jälkeen Lainsäädäntöä kirjoitettaessa ei ajatella, millaisia seurauksia laeilla on yritysten mahdollisuuksiin työllistää. Nykyinen työehtojen määräytymisjärjestelmä yleissitovuuksineen on liian vaikeaselkoinen pienyrityksille, joissa sitä tulkitsevat maallikot. Vaikutus: Kasvun jarru
Hankintalainsäädäntö kuormittaa
Hankintalainsäädäntöä pitää yksinkertaistaa ja sen soveltamisalaa pitää laajentaa. Näin turvataan menettelyiden sujuvuus ja kilpailun toimivuus. Mahdollisimman avoimet hankinnat turvaisivat sen, että myös pienet ja keskisuuret yritykset pääsisivät mukaan kilpailutuksiin. Vaikutus: Kasvun jarru Tilaajavastuulaki juoksuttaa Tilaajavastuulailla torjutaan harmaata taloutta, mutta ainakin vielä se kuormittaa yrityksiä liikaa. Vaadittujen tietojen sähköinen ilmoittaminen pitäisi hoitua yhdellä luukulla. Vaikutus: Kasvun jarru EU-lainsäädännön tiukka sovellus Suomessa voitaisiin miettiä, onko tarpeen tehdä unionin vähimmäisvaatimuksia kireämpiä lakeja, sillä se heikentää kilpailukykyä. Näin kävi esimerkiksi vuosiloman sairauskarenssin poistamisen kanssa. Vaikutus: Kilpailukyvyn jarru Kansainvälinen pankkisääntely Sääntelyn kiristyminen sekä pankkien varainhankinnan vaikeutuminen haittaa etenkin pk-yritysten rahoituksen saantia. Vaikutus: Investointien jarru