29.1.2016 klo 14:30

Yrittäjyyspedagogiikka kiinnostaa opettajia

Suomen Yrittäjien järjestämä koulutus yrittäjyydestä on tavoittanut jo 900 opettajaa, opettajan kouluttajaa ja opettajaksi opiskelevaa eri puolilla Suomea. – On tärkeää että opettajilla on ajantasaiset tiedot yrittäjyydestä sekä osaamista ja verkostoja yrittäjyyden edistämiseen, sillä nuoret ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä uravaihtoehtona, projektipäällikkö Päivi Ojala Suomen Yrittäjistä sanoi Educa-messuilla Helsingissä perjantaina.

Yrittäjyys on erittäin ajankohtainen aihe eri koulutusasteilla. Opetussuunnitelmia uudistetaan ja yrittäjyyttä integroidaan nyt vauhdilla opetukseen.

Suomen Yrittäjien järjestämät Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria -koulutukset suunnitellaan yhdessä oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa ja sidotaan osaksi käynnissä olevaa yrittäjyyden kehittämistä.

Koulutukset ovat tuoneet näkökulmia yrittäjyyden yhteiskunnalliseen merkitykseen sekä päivitystä yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyttä tukevaan pedagogiikkaan.

– Myös verkostot alueen yrittäjiin ovat monipuolistuneet, kun opettajat ovat osana koulutusta jalkautuneet yrityksiin ja tutustuneet yrittäjien arkeen. Näin saadaan yrittäjien osaaminen käyttöön, kun suunnitellaan ratkaisuja opetuksen työelämälähtöisyyteen ja nuorten yrittäjävalmiuksien edistämiseen, Päivi Ojala sanoi Helsingissä järjestettävillä Educa-messuilla perjantaina.

– Opettajien koulutukset on otettu hyvin vastaan ja niille on vahva tarve, Päivi Ojala sanoo.
Kolmivuotinen koulutushanke aloitettiin toukokuussa, ja se on tavoittanut 13 paikkakunnalla jo 900 osallistujaa.

Suomi tarvitsee yrittäjiä ja opiskelijat tietoa yrittäjyydestä

Hanke toteutetaan lääkintöneuvos Sakari Alhopuron tekemän miljoonan euron lahjoituksen avulla. Alhopuro teki lahjoituksen, koska hän koki, että Suomi tarvitsee nyt kipeästi uusia yrityksiä ja työpaikkoja.

– Tulevaisuutemme kannalta on tärkeää, että nuorilla on valmiudet ja halu ryhtyä yrittäjäksi. Kouluopetus on niiden luomisessa avainasemassa, Alhopuro perusteli lahjoitusta keväällä.

Valtakunnallinen hanke kestää kolme vuotta. Koulutukset tavoittavat yli 7000 lukioiden, ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opettajaa ja opettajaksi opiskelevaa sekä opettajien kouluttajaa eri puolilla Suomea.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Päivi Ojala, Suomen Yrittäjät, p. 040 582 2368, paivi.ojala@yrittajat.fi