24.1.2013 klo 10:58
Tiedote

Yritykset: Ammattikorkeakoulut lisäävät alueidensa vetovoimaa ja kilpailukykyä

Yritykset kokevat, että ammattikorkeakoulut lisäävät alueidensa kilpailukykyä ja vetovoimaa ja vaikuttavat myönteisesti alueen työllisyyteen ja uuden yrittäjyyden luomiseen.

Suomen Yrittäjien jäsenyritykset arvioivat ammattikorkeakoulujen lisäävän alueidensa kilpailukykyä ja vetovoimaa. Suurin osa viime vuonna järjestettyyn kyselyyn vastanneista yrityksistä katsoi ammattikorkeakoulujen myös vaikuttavan positiivisesti työllisyyteen sekä uuden yrittäjyyden luomiseen alueellaan.

Yritykset ovat myös varsin tyytyväisiä ammattikorkeakoulujen kanssa tekemäänsä yhteistyöhön – yli puolet on kokenut sen hyödylliseksi. – Mitä suurempi yritys, sitä monipuolisempaa yhteistyötä ja sitä paremmat kokemukset. Pienten yritysten osalta yhteistyö on kuitenkin ollut vielä varsin ohutta, koulutusasioista Suomen Yrittäjissä vastaava johtaja Martti Pallari tiivistää. Hän pitää tutkimusta erinomaisena pohjana yritysten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön kehittämiseen. – Kun tutkimuksen tekemisestä päätettiin, ammattikorkeakoulujen aloituspaikkojen leikkaukset oli juuri julkistettu. Olin silloin yllättynyt, kuinka vähän molemmilla osapuolilla oli valmiuksia keskustella ammattikorkeakoulujen alueellisesta vaikuttavuudesta. Nyt tilanne on olennaisesti parempi. – Hyvillä julkisilla palveluilla, tässä tapauksessa ammattikorkeakouluilla, on aina suuri merkitys pk-yritysten kilpailukyvylle, Pallari muistuttaa.


Opiskelijouden yrittäjävalmiuksien kehittämisessä on vielä parannettavaa

Vain kolmannes kyselyyn vastanneista yrittäjistä katsoo AMK-opiskelijoilla olevan riittävät valmiudet yrittäjänä toimimiseen.

– Yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä toimintatapaa tukevaa koulutusta on viime vuosina lisätty ammattikorkeakoulujen opetuksessa myös muissa kuin liiketalouden koulutusohjelmissa. Kyselyn tulokset vahvistavat, että tälle on tarvetta ja sitä tulee edelleen painottaa, tutkimuksessatiiviisti mukana ollut Savonia-ammattikorkeakoulun vararehtori Riitta Rissanen toteaa. Yrityksiin kohdistuvaa markkinointia petrattava Yritysten ja ammattikorkeakoulujen yleisin yhteistyömuoto tapahtuu opiskelijoiden kautta. Lähes kaikissa keskisuurissa yrityksissä on toiminut opiskelijoita työharjoittelussa tai opinnäytetyön tekijöinä. – Opiskelijayhteistyön yrityksille tarjoamien mahdollisuuksien markkinointiin tulisi ammattikorkeakouluissa satsata nykyistä voimakkaammin myös muilla kuin sosiaali- ja terveysalalla. Yhteistyömuotoja ja palveluita tulisi suunnata aiempaa enemmän myös pienyrityksille soveltuviksi, sillä yritykset ovat ammattikorkeakoulujen merkittävimpiä yhteistyökumppaneita, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston toiminnanjohtaja Timo Luopajärvi summaa. Koko raportti luettavissa täällä.