15.8.2013 klo 10:00

Yrityksille ja järjestöille yhteiset tavoitteet palvelujen uudistamisessa — kaikille tuottajille samat ehdot

Hyvinvointipalvelujen uudistaminen laahaa. Hitaalla uudistamisvauhdilla palvelujen tuottaminen kriisiytyy jo lähivuosina. Nyt tarvitaan palveluja tuottavilta yrityksiltä ja järjestöiltä vahva yhteinen näkemys ja konkreettisia toimenpiteitä. Tätä mieltä on Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala. – Yrityksillä ja järjestöillä on hyvinvointipalveluiden uudistamisessa vahva yhteinen intressi, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoi Sosiaali- ja terveysturvan päivillä Seinäjoella torstaina. Käytännön toimilla on Kujalan mukaan kiire, koska Suomen väestö vanhenee, hoivantarve kasvaa, eivätkä kuntien varat riitä. – Ajankohtaisia ovat hankintalain ja kuntalain uudistus. Mutta erityisesti tarvitaan kuntien omia näkemyksiä siitä, miten he huolehtivat markkinoiden toimivuudesta, Kujala listasi käytännön toimia. Suunnitelma palveluiden järjestämisestä kuntalakiin Suomen Yrittäjät on esittänyt, että uuteen kuntalakiin kirjattaisiin kunnille velvoite laatia selkeä suunnitelma siitä, miten ne järjestävät palvelunsa. – Järjestöjen ja kuntien pitää yhdessä varmistaa, että sekä kunta itse että yritykset ja järjestöt voivat tuottaa palveluita. Vain tämä estää monopolien syntymisen, turvaa kuntien elinvoimaisuuden ja varmistaa, että kuntalaisille on tarjolla riittävästi palveluita, Kujala sanoi. – Tällaisessa monituottajamallissa kaikki tuottajat toimisivat samoilla ehdoilla esimerkiksi verotuksessa. Kilpailussa ei saa olla etuja, jotka vääristävät markkinaa. Hän huomautti, että kuntien oman palvelutuotannon on oltava vertailukelpoista. Esimerkiksi kustannukset pitää voida laskea. Suomen Yrittäjien paikallisyhdistykset kutsuvat yrittäjän päivänä 5.9. valtuustot koolle keskustelemaan muun muassa palvelutuotannon uudistamisesta. Lue lisää: http://www.yrittajat.fi/kunta