8.5.2014 klo 07:00

Yrityskauppoja tarvitaan lisää, jotta työpaikat säilyvät – Uudistunut Yrityspörssi auttaa omistajanvaihdoksissa

Vuosittain Suomessa jopa 2000 yritystä ja 8000 työpaikkaa uhkaa loppua sen takia, että yrittäjän jäädessä eläkkeelle yritykselle ei löydy jatkajaa. Jatkajan löytämisessä auttaa Suomen Yrittäjien valtakunnallinen Yrityspörssi-verkkopalvelu, joka saattaa yhteen yritysten ostajat, myyjät ja alan asiantuntijat.

– Yrityskauppoja pitäisi tehdä vuodessa noin 5000, kun niitä nyt tapahtuu vain pari tuhatta, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo.

Kujala huomauttaa, että yrityskauppamarkkinoiden toimiminen on tärkeää kansantaloudelle.

– Yrityksen jatkaminen on riskittömämpää kuin täysin uuden perustaminen, ja ostaja saa valmiin asiakaskunnan ja liiketoimintakonseptin, joita hän pääsee heti kehittämään.

Uudet työpaikat ovat syntyneet lähinnä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

– Siksi on tärkeää saada toimiva kauppapaikka näille yrityksille. Yrityskaupoista pitää tehdä entistä avoimempaa. Yrityspörssi täyttää tämän tarpeen ja toimii eri osapuolten kohtauspaikkana, Kujala sanoo.

Kujalan mukaan yrityksen myyminen on yrittäjälle usein herkkä paikka, kun elämäntyö siirtyy uusiin käsiin.

– Asunnon myymiseen panostetaan, mutta monesti elämäntyön myymiseen ei kiinnitetä riittävästi huomiota.

Yrityspörssillä uutta vauhtia kaupantekoon

– Yrityspörssiä on uudistettu, jotta yrityskauppoihin saadaan vauhtia, vastaava verkkotuottaja Janne Pärnänen Suomen Yrittäjistä kertoo.

Palvelussa on satoja yritysten osto- ja myynti-ilmoituksia. Sen kautta on jo nyt välitetty tuhansia yhteydenottoja ostajien ja myyjien välillä.

– Palvelussa on kiinnitetty erityistä huomiota helppokäyttöisyyteen, Pärnänen sanoo.

Uudistuneessa ja mobiiliystävällisessä palvelussa ilmoittajalla on käytössä monipuoliset ilmoitusten hallintamahdollisuudet, hakuvahti ja suosikkilistojen rakentaminen.

Ilmoitukseen voi lisätä kuvia ja videoita. Ilmoittaja voi myös edelleen päättää, mitä yhteystietoja hän ilmoituksen yhteydessä haluaa näyttää. Ilmoitukselle voi ostaa laajempaa näkyvyyttä sekä verkosta että lehdistä. Ilmoituksia voi myös jakaa helposti eteenpäin.