11.11.2014 klo 10:00

Yrityspörssin verkosto laajenee – ostajien ja myyjien kohtaaminen turvaa työpaikkoja

Pieniä ja keskisuuria yrityksiä myydään vuosittain vain pari tuhatta, kun kauppoja pitäisi tehdä pelkästään yrittäjien ikääntymisestä johtuen yli tuplasti enemmän. Kyse on tuhansista työpaikoista. Yrityskauppojen vauhdittamiseen tarvitaan asiantuntija-apua ja kauppapaikkoja. Suomen Yrittäjien Yrityspörssi.fi -palvelu on yksi keino vauhdittaa ostajien ja myyjien kohtaamista.

Lähes kaikki yksityisen sektorin uudet työpaikat ovat jo kymmenen vuoden ajan syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Vuosittain Suomessa tuhansia yrityksiä ja työpaikkoja uhkaa loppua sen takia, että yrittäjän jäädessä eläkkeelle yritykselle ei löydy jatkajaa.

Suomen Yrittäjien Yrityspörssi-palvelu auttaa yrityksen ostajia ja myyjiä löytämään toisensa. Valtakunnallisena palveluna alkanut Yrityspörssi laajenee alueellisesti. Etelä-Pohjanmaalla, Hämeessä, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla, Pohjois-Savossa ja Satakunnassa Yrityspörssit ovat jo käytössä. Ensi viikolla käynnistyy Etelä-Savon Yrityspörssi.

– Keskustelemme lisäksi useiden muiden kumppaneiden kanssa alueellisen Yrityspörssin käynnistämisestä, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo.

Kujala puhui yrityskaupoista avatessaan Omistajanvaihdos 2014 -konferenssin Helsingissä tiistaiaamuna.

Kujalan mukaan alueellisilla pörsseillä on tärkeä rooli seudullisen yritysmarkkinan kehittämisessä ja vauhdittamisessa.

– Yrityskauppaa käydään alueellisesti, ja myyjä ja ostaja löytävätkin toisensa usein lähiseudulta. Näiden omistajanvaihdosten onnistuminen turvaa työpaikkoja.

Valmiin yrityksen ostaminen on hyvä vaihtoehto uudelle yrittäjälle

Kujalan mukaan olisi hyvä, että yritykset vaihtaisivat omistajaa useammin, sillä yrityksen eri elinkaaren vaiheisiin tarvitaan erilaisia yrittäjiä.

– Suomeen tarvitaan paljon uusia yrittäjiä jatkamaan jo toimivien yritysten toimintaa, jottei haaskattaisi työpaikkoja, osaamista, asiakassuhteita, kumppanuuksia ja varallisuutta, hänsanoo.

– Uuden yrityksen perustajan kannattaa pohtia, ostaisiko jo toimivan yrityksen. Valmiin yrityksen jatkaminen on sujuvampaa ja riskittömämpää kuin uuden perustaminen, koska ostaja pääsee heti kehittämään jo toiminnassa olevaa yritystä.

Fakta: Yrityspörssistä apua yrityskauppaan

Osoitteessa www.yrityspörssi.fi toimiva Yrityspörssi kokoaa yhteen yritysten ostajat, myyjät ja asiantuntijat ja törmäyttää eri osapuolet myös alueellisesti.
Palvelussa on satoja myynti- ja ostoilmoituksia.
Palvelu on helppokäyttöinen ja toimii kaikilla päätelaitteilla.
Sitä voivat käyttää ostajat, myyjät ja palveluntarjoajat.
Rekisteröitynyt käyttäjä voi lisätä palveluun omia ilmoituksia ja muokata niitä helposti. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä ja kaikki yhteydenotot välitetään haluttuun sähköpostiin.
Alueellisten Yrityspörssien ilmoitukset näkyvät myös valtakunnallisessa palvelussa. Ilmoitukselle saa laajan näkyvyyden ja halutessaan myös lisänäkyvyyttä printtijulkaisuissa.

Lisätietoja:
Yrityspörssi
Omistajanvaihdos 2014 -konferenssi

varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
projektipäällikkö Mika Haavisto, Suomen Yrittäjät, p. 050 550 1993, mika.haavisto@yrittajat.fi
vastaava verkkotuottaja Janne Pärnänen, Suomen Yrittäjät, p. 050 383 8551, janne.parnanen@yrittajat.fi