28.8.2009 klo 08:01

Yritysten kasvun vahvistaminen jäi ohueksi – veron korotuksia vältettävä

Hallituksen toimet syvän taantuman seurausten lieventämiseksi ovat olleet pääosin onnistuneita. Sen sijaan yrittäjyyden ja pienyritysten asemaa vahvistavat rakenteelliset uudistukset ovat jääneet toistaiseksi vähäisiksi. Kuitenkin juuri nyt on perusteltua panostaa yrittäjyyteen, sillä työllisyyden paraneminen ja tuleva talouskasvu ovat ratkaisevasti riippuvaisia pienistä ja keskisuurista yrityksistä.

Suomen Yrittäjät on vaatinut yrittäjäriskin parempaa huomioimista yrittäjän verotuksessa ja myös helpotusta tällä hetkellä kovaa vauhtia velkaantuvien pienyritysten tilanteiden helpottamiseksi. Nyt verotus kiristyy juuri niillä yrityksillä, jotka yrittävät säilyttää työpaikat velkarahalla. Tätä korjaavaa esitystä ei sisälly budjettiesitykseen.

Niin sanotun ”carry back” -järjestelmän käyttöönotto olisi myös parantanut tappiollisiksi kääntyneiden yritysten maksuvalmiutta, kun yrityksille olisi tullut oikeus vähentää edellisten vuosien positiivisia tuloksia vastaan taantuman aikana mahdollisesti syntyviä tappioita. Tätäkään yrityksiä tukevaa esitystä ei sisälly budjettiesitykseen. T&K- ja innovaatiotoiminnan sekä yritysten kansainvälistymishankkeiden määrärahojen korottaminen on tervetullutta.

Hallituksen päätös laskea ravintolaruoan arvonlisävero samalle tasolle kuin elintarvikkeiden vero on hyvin perusteltua. Muuten ravintolaruoan suhteellinen kilpailuasema olisi heikentynyt liiaksi. Yleinen arvonlisäverokannan nostaminen olisi kuitenkin pitänyt jättää tekemättä tässä suhdannetilanteessa.

Julkisen talouden kestävyyden turvaamiseksi kasvua tukevien rakenteellisten uudistusten ja julkisen sektorin toiminnan tehostamisen tulisi olla etusijalla. Vasta tämän jälkeen tulisi turvautua verojen korottamiseen talouskasvun oloissa, mikäli kiristäminen on välttämätöntä.

Lisätietoja: Suomen Yrittäjät, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 050 537 6707, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015, johtaja Anna Lundén, p. 050 544 3928 ja ekonomisti Harri Hietala, p. 0500 789 906