18.12.2014 klo 15:32

Yritysten määrä kasvoi hieman

Yritysten määrä Suomessa kasvoi vuonna 2013 yli 16 000 yrityksellä, eli yli 6,1 prosenttia. Koko yritysmäärän kasvu tapahtui pk-yrityksissä. – Todellinen kasvu on kuitenkin vähäisempää. Suuri kasvuluku selittyy osin Tilastokeskuksen tilastointimuutoksella, ekonomisti Petri Malinen Suomen Yrittäjistä kertoo. Vuonna 2013 aloitti noin 2 500 yritystä enemmän kuin lopetti.

Vuonna 2013 Suomessa toimi 283 290 yritystä, kun mukaan ei lasketa maa-, metsä- ja kalatalousyrityksiä. Näistä yrityksistä 99,8 prosenttia on alle 250 henkilöä työllistäviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Yrityksiä on yli 16 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2013 aloitti noin 2 500 yritystä enemmän kuin lopetti.

Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastosta, joka ilmestyi tänään. Se korvaa Yritysrekisterin vuositilaston. Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilasto kuvaa Suomessa toimivia yrityksiä. Tilasto sisältää toimialoittaisia tietoja yritysten lukumäärästä, henkilöstöstä ja tilinpäätöksistä.

Henkilöstön määrä säilyi

Yrityksissä oli yhteensä hieman yli 1,41 miljoonaa työntekijää, eli saman verran kuin vuotta aikai-semmin. 65 prosenttia työpaikoista on pk-yrityksissä.

Yrityksiä toimi eniten rakentamisen sekä kaupan toimialoilla. Eniten työntekijöitä oli teollisuuden ja kaupan toimialoilla.

Merkittävä muutos tilastoinnissa – ei voi enää vertailla edellisvuosien tilastoihin

Tilastokeskus on uudistanut yritystilastojen tuotantoa. Tänään julkaistusta tilastovuodesta 2013 lähtien tilinpäätöstilastot julkaistaan yhdessä yritysrekisterin tietojen kanssa yhtenä tilastona.

Tiedot eivät ole vertailukelpoisia Yritysrekisterin vuositilaston edellisiin julkaisuihin nähden, koska tilastoitavan yrityksen rajausta on muutettu.

Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastoon tulevat yritykset, jotka:
• ovat toimineet yli puoli vuotta tilastovuonna ja jotka ovat työllistäneet enemmän kuin puoli henkilöä tai
• joiden liikevaihto on ylittänyt vuosittain määritellyn tilastorajan tai
• joiden tase on ylittänyt vuosittain määritellyn tilastorajan tai
• joiden investoinnit ovat ylittäneet vuosittain määritellyn tilastorajan.

Uusia ensimmäistä kertaa käyttöön otettuja kriteerejä ovat tase ja investoinnit.

Lisätietoja:
ekonomisti Petri Malinen, Suomen Yrittäjät, p. 050 434 5952, petri.malinen@yrittajat.fi