21.9.2011 klo 14:28

Yritysten omistajanvaihdokset kuntien elinkeinopolitiikan kärkeen

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala Kokkolassa:

Yritysten omistajanvaihdokset kuntien elinkeinopolitiikan kärkeen

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala esittää, että kunnat kiinnittäisivät huomiota yrittäjien ikääntymisestä johtuviin omistajanvaihdoksiin. Kujala puhui Keski-Pohjanmaan Yrittäjien tilaisuudessa Kokkolassa.

– Kysymys on kunnan elinvoimaisuuden turvaamisesta. Varsinkin pieni kunta voi olla riippuvainen muutamien yritysten tuottamista verotuloista, Kujala toteaa.

Järjestön oman pk-yritysbarometrin mukaan Suomessa jopa 50 000 yrittäjää luopuu liiketoiminnasta seuraavan viiden aikana.

– Vaikka kaikille yrityksille ei jatkajaa löydykään, tuskin kukaan on sitä mieltä, ettei näillä luvuilla olisi merkitystä Suomen menestymiselle. Pahimmillaan on syntymässä yrittäjyysvajetta. Tätä isoa haastetta – mistä löytyy uusia yrittäjiä ja miten elinkelpoiset yritykset jatkavat – ei oikein ymmärretä, Kujala toteaa.

Kyse on myös Suomen elinkeinorakenteen muuttumisesta. Työllistämisen vastuu on siirtynyt yhä enemmän pk-yrityksiin ja osin enemmän kotimarkkinoille. Kuntien elinkeinopolitiikalla tulisikin olla vahvempi rooli yritystoiminnan jatkumisen turvaamisessa, Kujala esittää.

– Olosuhteiden ja ympäristön muuttuessa kunnilla pitää olla valmiutta muuttua. Perinteisen elinkeinopolitiikan lisäksi omistajanvaihdospalveluihin tarvitaan lisäpanostuksia, jotka johtavat hyvissä ajoin suunniteltuihin omistajanvaihdoksiin. Kunnan elinkeinotoimessa voisi olla esimerkiksi omistajanvaihdoksiin liittyvää neuvontaa ja koulutusta sekä luopujien ja jatkajien verkottumista auttavaa toimintaa. Työtä kannattaa tehdä yhdessä ELY-keskusten, yrittäjäyhdistysten ja yritysten rahoittajien kanssa.

Pitkän aikavälin toimenpiteenä kunta voi panostaa yrittäjyyskasvatukseen kouluissaan. Yrittäjyydestä pitää kaikin keinoin tehdä houkutteleva uravaihtoehto suomalaisille nuorille. Paikallisten päättäjien on myös entistä paremmin ymmärrettävä elinvoimaisen kunnan ja yrityksien kohtalonyhteys.

– Yrittämisen toimintaedellytysten ymmärtämisen tulisi olla avainroolissa kaikessa päätöksenteossa. Kuntauudistuksen etenemisestä riippumatta selvää on, että jokaisen kunnan tulee lähivuosina panostaa entistä enemmän omien verotulojen kasvattamiseen eli käytännössä elinkeinopolitiikan ja palvelutuotannon tehostamiseen.

Lisätiedot:

Suomen Yrittäjät, varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, p. 0400 567 925 tai ’); // –>