22.9.2012 klo 11:00

Yritystoiminnan jatko ja uuden yrittäjyyden synty on varmistettava

Kun alueiden elinvoima on jatkossa yhä enemmän pk-yritysten varassa, on huolehdittava siitä, että yritystoiminnan jatkamiselle ja uuden yritystoiminnan synnylle on mahdollisimman hyvät olosuhteet.

Uutiset suurista irtisanomisista ovat hallinneet syksyä. Kesäkuukausina yksityisen sektorin työllisyys oli kuitenkin noin 30 000 henkeä suurempi kuin viime vuonna samaan aikaan.

– Vaisuun talouskehitykseen nähden nuo luvut ovat hyviä. Se on valtaosin Suomen pienten ja keskisuurten yritysten ansiota, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna sanoi lauantaiaamuna avatessaan Polvijärven messut. Ensi talven ja vuoden aikana työllisyys uhkaa heikentyä, kun suuryritykset vähentävät väkeä monesta syystä. Syinä ovat osin muutamien toimialojen raju rakennemuutos sekä heikko kansainvälisen talouden tila. Rakennemuutosalueilla päähuomio kiinnittyy usein suuryrityksissä työpaikkansa menettävien määrään. – Vähintään yhtä tärkeää olisi kohdistaa elinkeinopolitiikan toimet alueen pk-yrityksiin, jotka toimivat suoraan paikallisen suuryrityksen alihankkijoina tai välillisesti kärsivät suuren yrityksen henkilöstön vähentämisestä. Alihankkijoilla liiketoiminnan edellytykset voivat pahimmillaan loppua kokonaan, Simolinna sanoi. – Kun alueiden elinvoima on jatkossa yhä enemmän pk-yritysten varassa, on huolehdittava siitä, että yritystoiminnan jatkamiselle ja uuden yritystoiminnan synnylle on mahdollisimman hyvät olosuhteet, Simolinna huomautti. Tuoreen Pk-yritysbarometrin mukaan pk-yritysten henkilöstöodotukset ovat edelleen plussalla – työvoiman palkkaamista suunnittelevia on 17 prosenttia barometrin vastaajista ja henkilöstöä vähentäviä on puolestaan 11 prosenttia. Talouskehitys on kaikesta päätellen vaisua myös ensi vuonna, joten täysin pienten yritysten varassa ollut yksityisen sektorin työllisyyden nousu vaikeutuu. Lisätietoja
puheenjohtaja Mikko Simolinna, Suomen Yrittäjät, p. 050 572 0449, ’); // –>